به گزارش ایران دکونومی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که استان سیستان و بلوچستان با حدود 12.5 درصد بالاترین نرخ بیکاری را در بهار سال 1402 به خود اختصاص داده است. این در حالی است که نرخ بیکاری این استان در بهار سال 1401 معادل 12.8 درصد بوده است. بنابراین نرخ بیکاری این استان با روند کاهشی مواجه بوده است. با این حال نمی‌توان نتیجه گرفت که وضعیت بیکاری در این استان بهبود یافته است. طبق آمارهای بازار کار، نرخ مشارکت استان سیستان و بلوچستان در سه ماهه نخست امسال یک واحد درصد کاهش یافته است و از 36 درصد در بهار 1401 به 35 درصد در بهار 1402رسیده است.

به عبارت دیگر، با توجه به کاهش یک واحد درصدی نرخ مشارکت به همراه کاهش 0.3 واحد درصدی نرخ بیکاری استان سیستان و بلوچستان در بهار امسال، بخشی از بیکاران سیستانی از یافتن کار ناامید شده و بیکاری آن ها قطعی شده است.

سیستان و بلوچستان در حالی بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده که سال گذشته استان کرمانشاه با نرخ بیکاری 15.4 درصدی رتبه اول بیکاری را داشت. تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری این استان در بهار امسال به زیر 11 درصد رسیده و استان کرمانشاه را با 6 پله صعود، در جایگاه هفتم نرخ بیکاری استان‌ها قرار داده است. با توجه به کاهش 0.8 واحد درصدی نرخ مشارکت این استان، به‌نظر می‌رسد بخشی از جمعیت در سن اشتغال از یافتن شغل ناامید شده و از گروه بیکاران (بیکاران مایل به یافتن شغل) خارج شده‌اند و بخشی از کاهش نرخ بیکاری این استان به همین دلیل رخ داده است.

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array