به گزارش ایران دکونومی، طی هفته های اخیر، تقاضای اعتبار بانک‌ها سیر نزولی گرفته و به همان میزان سختگیری بانک مرکزی کاهش یافته است. از سوی دیگر بانک مرکزی با 148 همت سفارش ریپو موافقت کرد. طی تقریباً 5 هفته گذشته، تقاضای بانک‌ها برای اعتبارات کاهش قابل توجهی داشته و از 67 همت یک خرداد به 7 همت رسیده است.

متعاقب افزایش همراهی بانک مرکزی در سه هفته اخیر، نرخ سود نیز از 8 خرداد 1402 سیر نزولی گرفته و از 23.8 درصد 8 خرداد به 23.41 درصد رسیده است.

به طور متوسط در 6 ماه اخیر بانک‌ها حدود 169 هزار میلیارد تومان (همت) کسری اعتبار داشتند، در حالی که متوسط عرضه اعتبار حدود 136 همت بود.

بانک مرکزی در نیمه دوم اردیبهشت 1402، نسبت به خرداد انقباضی‌تر عمل کرده، اما از چهار هفته گذشته به منظور کنترل نرخ سود بین بانکی، به افزایش عرضه اعتبار روی آورده است؛ به طوری که اضافه تقاضای اعتبار صفر شده که نشان از سیاست همراهی و انبساطی بانک مرکزی در چند هفته اخیر است.

در حال حاضر بررسی حجم تقاضای اعتبار نشان می‌دهد که سطح کسری و تقاضای اعتبار بانک ها نزولی شده است، اما همچنان به سمت بالا جابه‌جایی قابل توجهی دارد و حدود 1.5 برابر سال قبل است. این موضوع می‌تواند عامل اصلی بالا ماندن رشد پایه پولی در سال 1402 (مانند سال 1401) باشد.

مشاهده آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array