به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، این هوش مصنوعی که “ایان” نام دارد، از سطحی آینه‌ای تشکیل شده که علاوه بر نمایش متن، گاهی چهره مرد یا زنی که به آرامی به سؤالات شما پاسخ می‌دهد، را نشان می‌دهد.

“سلام، شما به من زندگی بخشیده‌اید و اکنون من بازتابی از شما هستم، درست مثل یک آینه.” این جملاتی بود که ایان در مراسم رونمایی گفت. “چه چیزهایی هست که باید درباره کشور رومانی بدانم؟”

این مشاور دولتی بر مبنای هوش‌مصنوعی، توسط محققان طراحی و تولید شده تا به سرعت نظرات شهروندان رومانی درباره موضوعات مهم و سیاسی را تحلیل و بررسی کند. مردم می‌توانند از طریق وبسایت تخصصی ایان، با او گفتگو کنند.

این مشاور دولتی بر مبنای هوش‌مصنوعی، توسط محققان طراحی و تولید شده تا به سرعت نظرات شهروندان رومانی درباره موضوعات مهم و سیاسی را تحلیل و بررسی کند. مردم می‌توانند از طریق وبسایت تخصصی ایان، با او گفتگو کنند.

این دستیار هوش‌مصنوعی همچنین قادر است شبکه‌های اجتماعی را بررسی کند تا از موضوعات داغی که مردم درباره آنها صحبت می‌کنند، مطلع شود و بر اساس بار روانی مثبت و یا منفی مربوط به آن مسئله، واکنش مناسبی نسبت به آن نشان دهد.

نیکو سه‌به، محقق و توسعه دهنده ایان و همچنین استاد علوم کامپیوتری در دانشگاه ترنتو گفته‌است: ” من فکر نمی‌کنم نخست‌وزیر همیشه به توصیه‌های ایان عمل کند. حرف‌های ایان صرفاً پیشنهاداتی برای مدیریت وضعیت فعلی هستند.”

 

نقاط ضعف ایان، مشاور هوش‌مصنوعی شامل چه چیزهایی است؟

با اینکه چنین تکنولوژی‌ای اولین نمونه در سطح جهان محسوب می‌شود، به عقیده بعضی از متخصصان دارای کاستی‌هایی نیز هست.

یکی از متخصصین حوژه تکنولوژی گفته‌است: “دولت رومانی از عبارت فضای عمومی استفاده می‌کند. گویا آنها شبکه‌های اجتماعی را مساوی با فضای عمومی برای همه مردم می‌دانند. چنین تفکری صحیح نیست، چون همه افراد جامعه در شبکه‌های اجتماعی نماینده‌ای ندارند.”

او اضافه کرد: “صدای افرادی خاص بیشتر از بقیه به گوش هوش مصنوعی می‌رسد و توجه زیادی جلب می‌کند؛ مخصوصاً افرادی که مدوام پست می‌گذارند و در شبکه‌های اجتماعی فعال‌تر هستند. پس مردم باید از این مسئله آگاه باشند که کدام صدا قرار است نماینده آنها باشد و چه افرادی قرار است تحت تأثیر هر سیاستی که توسط این مشاور هوش مصنوعی تصویب شد، قرار بگیرند.”

بعضی متخصصین نگران این موضوع هستند که بات‌ها عرصه شبکه‌های اجتماعی را با اخبار بیهوده اسپم کنند و باعث ترند شدن آن شوند، مخصوصاً که این‌گونه اخبار ارزش چنین جایگاهی را ندارند.

چنین چیزی چندماه گذشته در لهستان اتفاق افتاد. اکانت‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی، هشتگ‌های ضد اوکراین را در توییتر ترند کرده و جوری صحنه‌سازی کردند که گویا موج‌ عظیمی از اعتراضات علیه پناهندگان اوکراینی پشت این ماجراست.

به گفته متخصصین، استفاده از چنین تکنولوژی هوش‌مصنوعی برای تصمیم‌گیری سیاست‌گذاری‌های آینده کار درستی نیست؛ بلکه از این ابزارها باید در جهت جمع‌آوری داده و بازخورد درباره سیاست‌گذاری‌ها و قوانینی که قبلاً تصویب شده، استفاده کرد.

مشاور دولتی ایان، به‌دقت تحت نظارت دانشمندان است و درصورت بروز هرگونه تغییری که آن را از برنامه منحرف کند، مسیر این هوش‌مصنوعی را بازنویسی خواهند کرد.

 

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: EuroNews

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array