به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، روز سه شنبه 4 جولای 2023 (13 تیرماه 1024)، بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به شکل ویدیو کنفرانس در دهلی نو برگزار شد و ایران به عضویت دائمی پیمان شانگهای درآمد. در افتتاحیه اجلاس «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به سخنرانی پرداخت و به «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و همین طور مردم ایران بابت عضویت کامل در گروه پیمان شانگهای تبریک گفت.

وی گفت: به رئیس جمهور رئیسی و مردم ایران به این مناسبت تبریک می‌گویم، همچنین از امضای تفاهم نامه عضویت بلاروس در سازمان همکاری شانگ‌های استقبال می‌کنیم. تمایل سایر کشور‌ها به پیوستن به سازمان همکاری شانگهای امروز گواهی بر اهمیت این سازمان است. هند به عنوان رئیس فعلی این گروه میزبان این نشست بود.

پیمان شانگهای

در این اجلاس به ریاست «نارندرا مودی» نخست وزیر هندوستان، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، «ولادیمیر پوتین» همتای روس وی، «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان و دیگر رهبران این گروه شرکت کردند. رئیسی در سخنان خود ابراز امیدواری کرد که حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای زمینه تحقق امنیت جمعی و توسعه پایدار و وحدت بین کشور‌ها را فراهم کند.

در بیانیه‌ای که در پایان این اجلاس صادر شد، کشور‌های عضو پیمان شانگهای «بر اهمیت تاریخی پذیرش جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک عضو دائمی تاکید کردند.» آن‌ها همچنین به اهمیت امضای تفاهم نامه توسط جمهوری بلاروس برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای اشاره کردند. سازمان همکاری شانگهای در نشستی در  در سال ۲۰۰۱ با روسای جمهور روسیه، چین، جمهوری قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد و در سال ۲۰۱۷، هند و پاکستان به عضویت دائم آن درآمدند.

منبع: telegraphindia

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array