به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط پلتفرم ارائه داده‌های رمزارزی روت دیتا (RootData)، سرمایه‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) در بازار ارزهای دیجیتال طی 365 روز گذشته بیش از 70 درصد کاهش یافته است. در ماه ژوئن 2022 (خرداد و تیر 1401)، بازار دارایی‌های دیجیتال در 149 دور سرمایه‌گذاری، موفق به جذب 1.81 میلیارد دلار سرمایه شد، در حالی که در سال جاری، تنها 83 پروژه با بودجه 520 میلیون دلار به ثبت رسیده است که کمترین میزان اعتبار ماهانه تا به امروز به‌شمار می‌رود.

اعداد و ارقام گزارش شده توسط RootData یک روند نزولی واضح در تعداد شرکت‌های خطرپذیر علاقه‌مند به فضای رمزارزها را نشان می‌دهد. در مقابل، در سپتامبر 2022 با بودجه 1.85 میلیارد دلاری در 138 دور تامین مالی، بالاترین رکورد ثبت شده است.

بر اساس این داده‌ها، مقوله زیرساخت با 213 میلیون دلار بودجه در ماه گذشته برای 26 پروژه در زمینه دریافت اعتبار، پیشتاز است. ولی در عین حال، نشان‌دهنده کاهش 50 درصدی نسبت به ماه قبل است که در آن 28 پروژه حدود 410 میلیون دلار بودجه دریافت کردند. یک استارتاپ مستقر در بریتانیا با نام Gensyn AI، با جذب 43 میلیون دلار در سری A جذب سرمایه، برنده این دسته بود.

روند تامین سرمایه در کریپتو
روند تامین مالی در فضای کریپتو. منبع: RootData

بازار امور مالی متمرکز موسوم به سی‌فای (CeFi) به رهبری شرکت‌هایی مانند OPNX و Chiliz، با دریافت ۱۰۱ میلیون دلار، دومین دسته از نظر تأمین بودجه به‌شمار می‌رود. بازی‌ها نیز با ۶۲ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفتند. گفتنی است که بیش از نیمی از این مبلغ به سمت بازی‌های اسطوره‌ای سرازیر شده است. بازار امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و توکن‌های غیرمثلی (NFTها) نیز در رتبه‌های بعد قرار دارند.

در طول یک سال گذشته، شبکه بلاکچین اتریوم با 1826 پروژه و پالیگان (MATIC) با 1076 دور تامین سرمایه در جایگاه اول و دوم قرار داشتند. از نظر مکانی، ایالات متحده دریافت‌کننده 34 درصد از کل بودجه بوده است.

این پلتفرم از Coinbase Ventures به عنوان فعال‌ترین شرکت‌ سرمایه‌گذاری خطرپذیر نام برده است چون در سال گذشته در 71 دور سرمایه‌گذاری حضور داشته است. پس از آن دو شرکت Hashkey Capital و Shima Capital به ترتیب سرمایه 54 و 49 پروژه را تامین کرده‌اند.

دلیل کاهش علاقه شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به بازار کریپتو چیست؟

گفتنی است که هوش مصنوعی به عنوان اصلی‌ترین رقیب پروژه‌های کریپتو، بیشترین میزان از سرمایه را به سمت خود جلب کرده است. این تغییر تاحدودی به دلیل توانایی محصولات و برنامه‌های هوش مصنوعی در پاسخگویی به طیف گسترده‌تری از مخاطبان است، در حالی که صنعت کریپتو همچنان بر روی کاربران خاص خود متمرکز است. صندوق توسعه 100 میلیون دلاری جدید جاستین سان یکی از نمونه‌های برتر در این حوزه است.

کاهش علاقه سرمایه‌گذاران خطرپذیر به فضای دارایی‌های رمزپایه می‌تواند دلایل مختلف دیگری نیز داشته باشد. اقدامات متاثرکننده شرکت‌هایی مانند اف تی ایکس (FTX) و ترالبز (Terra)، همراه با بحران‌های بانکی اخیر و تعطیلی چهار “بانک دوستدار رمزارزها” ازجمله دلایل اصلی این انزوا هستند. فشارهای نظارتی اخیر در ایالات متحده، کشوری که همچنان از نظر سرمایه‌گذاری در صنعت ارزهای دیجیتال پیشتاز است نیز به‌نوبه‌خود فشار مضاعفی بر این بخش وارد کرده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: decrypt

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array