به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی گوگل تصمیم به توقف توسعه پروژه عینک‌های واقعیت افزوده Iris گرفته و قصد دارد از این پس بر ساخت پلتفرم نرم‌افزارهای تخصصی AR متمرکز شود. گوگل چند سال گذشته را به ساخت و توسعه این عینک‌ها اختصاص داده بود.

پروژه توسعه عینک‌های هوشمند گوگل که با نام رمزی و مستعار Iris (آیریس) شناخته می‌شدند، برای همیشه در این کمپانی تعطیل شده است. به گفته چندین منبع آگاه، این تعطیلی پس از تعدیل نیروهای گسترده، تغییرات سازمانی متعدد و حتی کناره‌گیری کِلِی باوُور، رئیس بخش واقعیت افزوده/مجازی کمپانی گوگل اتفاق افتاده است. اما سخنگوی این کمپانی از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

برای اولین بار در ژانویه سال 2022 روزنامه The Verge از پروژه Iris خبر داده و این عینک‌های هوشمند را به‌صورت “عینک‌های مناسب اسکی” توصیف کرده بود. با این حال، کارمندان گوگل در آن زمان گفته بودند که این “عینک‌های اسکی” ساختار و پایه یک پروژه واقعیت افزوده دیگر هستند (بعدها این محصول با همکاری کمپانی سامسونگ معرفی شد)، درحالیکه پروژه Iris شامل عینک‌های هوشمند و تخصصی‌ای هستند که شباهت بسیاری به عینک‌های روزمره و معمولی دارند.

Iris

عینک‌های هوشمند Iris، پروژه بی‌سرانجام گوگل

کمپانی گوگل قصد داشت عینک‌های هوشمند Iris را به‌عنوان یکی از محصولات تخصصی تحت برند گوگل به بازار عرضه کند و برای توسعه آن نیز چندین فرد و استارتاپ متخصص و حرفه‌ای را نیز تصاحب و جذب کرده بود.
در سال 2020، گوگل اعلام کرد که استارتاپ کانادایی North (متخصص در ساخت عینک‌های واقعیت افزوده) را تصاحب کرده است.
یکی از نسخه‌های ابتدایی عینک‌های هوشمند Iris شباهت بسیاری به محصولات استارتاپ North به‌نام the Focals داشتند؛ اما نسخه‌ای که بعدها گوگل به‌صورت پیش‌نمایش عرضه کرده بود، دارای قابلیت ترجمه همزمان نیز بودند.

بعد از تعطیلی پروژه عینک‌های هوشمند Iris، کمپانی گوگل توان و تمرکز خود را به ساخت و توسعه پلتفرم‌های نرم‌افزاری واقعیت افزوده داده است، به این امید که بتواند این نرم‌افزارهای تخصصی را به دیگر کمپانی‌هایی که مشغول ساخت هدست واقعیت مجازی/واقعیت افزوده هستند به فروش برساند.
براساس گفته‌های یک منبع آگاه، کمپانی گوگل درحال حاضر در حال توسعه یک پلتفرم XR اندروید برای هدست تخصصی کمپانی سامسونگ می‌باشد.

به گفته چند منبع آگاه در کمپانی گوگل، مدیران و سران این شرکت چندین بار استراتژی مربوط به توسعه عینک‌های هوشمند Iris را تغییر داده و همین باعث از دست رفتن تمرکز، روحیه همکاری و درنهایت کلافه شدن اعضای تیم شد.

ناکامی کمپانی‌ها در توسعه عینک‌های هوشمند سبک‌وزن

البته کمپانی گوگل در این عرصه تنها نیست. کمپانی اپل که اخیراً از هدست موردانتظار خود، Vision Pro رونمایی کرده بود نیز درحال توسعه عینک‌های هوشمند سبک‌وزن و کاربردی‌ای است که شباهت بسیاری به عینک‌های هوشمند Iris گوگل دارد، اما این کمپانی نیز با مشکلات فنی و ساختاری مواجه شده است.
به گفته کارمندان گوگل، پروژه مشترک این کمپانی با سامسونگ پاسخ مستقیمی به تلاش‌های اپل در این حوزه خواهد بود.

در همین حال، کمپانی متا هم مانند رقبای خود درحال ساخت و توسعه عینک‌های هوشمند است و قصد دارد به‌زودی دستاوردهای خود را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد.

برخی از کارمندان کمپانی گوگل باور دارند که ممکن است این غول تکنولوژی روزی دوباره به پروژه Iris بازگردد و توسعه آن را از سر بگیرد؛ مخصوصاً با درنظر گرفتن اینکه بعضی از تیم‌ها هنوز درحال مطالعه و تجربه تکنولوژی واقعیت افزوده می‌باشند. اما بقیه تیم‌ها به پروژه مشترک سامسونگ و گوگل و پروژه پلتفرم‌های تخصصی AR منتقل شده‌اند.

منبع: businessinsider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array