به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از راه‌اندازی به‌روزرسانی شاپلا (Shapella) در ماه آوریل، حجم اتریوم (ETH) استیک شده در حال افزایش بوده و با عبور از مرز 23 میلیون اتر قفل شده در ماه ژوئن، اکنون به رکورد جدیدی رسیده است.

طبق داده‌های شرکت تحلیلی نانسن (Nansen)، تا روز 27 ژوئن (6 تیر)، در مجموع 23.3 میلیون اتر با ارزش تقریبی 43.1 میلیارد دلار (با توجه به قیمت این دارایی در زمان نگارش این مطلب) استیک شده بود که تقریباً 20٪ از عرضه 220 میلیارد دلاری فعلی اتریوم را نشان می‌دهد. در مقام مقایسه باید گفت در حال حاضر، سولانا (SOL) از نسبت استیکینگ 70.58٪ برخوردار است.

اتریوم واریزشده
واریز، برداشت و کل ارزش قفل شده اتریوم. منبع: نانسن

استیکینگ در شبکه اتریوم

در شبکه بلاکچین اتریوم، استیکینگ به فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها اشاره دارد. برای به دست آوردن وضعیت اعتبارسنجی و ایمن‌سازی شبکه، کاربران رمزارز اتر (ETH) خود را در شبکه قفل کرده و در ازای این کار پاداش دریافت می‌کنند.

شایان ذکر است که بلاکچین اتریوم هاردفورک شاپلا را روز 12 آوریل (23 فروردین) عرضه کرد و به اعتبارسنجی‌ها اجازه داد اترهای استیک‌شده خود را از زنجیره بیکن خارج کنند. در هفته اول آغاز برداشت‌ها، اعتبارسنجی‌ها بیش از یک میلیون اتریوم را از پلتفرم‌های استیکینگ خارج کردند. ولی پس از آن، این به‌روزرسانی منجر به رشد سپرده‌گذاری اتریوم شده است.

دیو ویزبرگر (Dave Weisberger)، مدیر عامل پلتفرم معاملات الگوریتمی CoinRoutes به کوین تلگراف گفت:

 «ارتقای شانگهای که به کاربران اجازه می‌داد به میل خود در این فرایند سهیم شوند، اساساً هرگونه ریسک احتمالی را از بین برد. در نتیجه این ریسک‌زدایی، شاهد افزایشی چشمگیر در نرخ استیکینگ بوده‌ایم و همانطور که انتظار می‌رفت، این شبکه از نظر کل ارزش قفل شده، به سرعت به زنجیره‌های رقیب مانند سولانا نزدیک می‌شود. این یک نشانه بسیار خوب برای اتریوم است.»

از طرفی، استیکینگ اتریوم توجه رگولاتورها را نیز به خود جلب کرده است، زیرا آینده آن در ایالات متحده نامشخص است، چرا که کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در حال تشدید قوانین برای شرکت‌های رمزارزی ارائه دهنده خدمات استیکینگ است.

در ماه فوریه (بهمن 1401)، صرافی کراکن برای پرداخت جریمه 30 میلیون دلاری با این کمیسیون به توافق رسید و خدمات استیکینگ خود را برای مشتریان آمریکایی قطع کرد. طبق گفته کمیسیون بورس و اوراق بهادار، این سرویس به عنوان یک پیشنهاد در نوع اوراق بهادار محسوب می‌شود و این صرافی باید مجوز لازم برای ارائه این خدمات را دریافت می‌کرد. اخیراً، این رگولاتور علیه برنامه استیکینگ کوین بیس نیز اقدامات مشابهی را انجام داده است.

ناگفته نماند که در حال حاضر، ایالات متحده میزبان اکثر اپراتورهای گره در بلاکچین اتریوم است و 48 درصد از کل اعتبارسنجی را در خود جای داده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array