به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، به تازگی ماینرهای بیت کوین (BTC) مقادیر بی‌سابقه‌ای از این رمزارز را به صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال ارسال کرده‌اند. روز 27 ژوئن (6 تیر)، پلتفرم تجزیه و تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای گلسنود (Glassnode)، در گزارشی از ارسال مقدار بسیار زیادی از درآمد بیت کوین ماینرها به صرافی‌ها خبر داد که به‌نوبه خود رکوردی تاریخی محسوب می‌شود.

درصد درآمد ماینرهای بیت کوین
درصد درآمد ماینرها که به صرافی‌ها ارسال می‌شود. منبع: Glassnode.

این پلتفرم خاطرنشان کرد ماینرهای بیت کوین طی هفته گذشته 128 میلیون دلار از درآمد بیت کوین خود را به صرافی‌ها ارسال کرده‌اند که معادل 315 درصد از درآمد روزانه آنها است.

شایان ذکر است که در طول دوره صعودی بازار در سال 2021، چندین بار شاهد جهش ارسال درآمد ماینرها به صرافی‌ها و کسب سودهای کلان از فروش این دارایی‌ها بودیم. در اواخر سال 2022 نیز جریان عظیمی از این اقدام دیده شد، اما این بار به این دلیل بود که بازار به پایین چرخه خود رسیده بود. ولی افزایش اخیر با اختلاف قابل توجهی  از تمام این ارقام بالاتر بوده است.

معمولاً ماینرها وقتی سود خود از بیت کوین استخراج‌شده را به صرافی‌ها ارسال می‌کنند که به دنبال تامین پول نقد برای پوشش هزینه‌های عملیاتی و کسب سود حاصل از این عملیات باشند.

هفته گذشته زمان خوبی برای انجام این کار بود، زیرا بیت کوین به بالاترین قیمت سالیانه خود رسید و روز 24 ژوئن (3 خرداد) تراز 31185 دلار را لمس کرد. در آن زمان، کی یانگ جو (Ki Young Ju)، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت کریپتوکوانت (CryptoQuant) اظهار داشت که نسبت فعلی قیمت به درآمد ماینرها، «قیمتی جذاب برای فروش دارایی آنها» محسوب می‌شود.

گفتنی است که این اتفاق مهم هنوز تاثیر عمیقی بر قیمت بیت کوین نگذاشته است، زیرا این دارایی در زمان نگارش این مطلب، با افت ناچیز 0.38 درصدی، کمی بالاتر از مارک 30000 دلار و با قیمت 30260 دلار در حال معامله شدن است.

با این وجود، منطقه 31000 دلار یک سطح مقاومتی بسیار مهم برای بیت کوین (BTC) خواهد بود، زیرا این ارز بعد از چند بار تلاش (اواسط آوریل و دوباره در اواخر ژوئن) نتوانست بر این مانع غلبه کند. اگر گاوها نتوانند شرایط را برای ادامه فعالیت خود مهیا کنند، با توجه به فشار فروش ناشی از اقدام اخیر ماینرها، کاهش شدید قیمت چندان دور از ذهن نخواهد بود.

افزایش قیمت هش و سختی شبکه بیت کوین

در همین حال، سود ماینینگ بیت کوین یا همان قیمت هش نیز هفته گذشته به دلیل افزایش قیمت بیت‌کوین اندکی افزایش یافته است. طبق داده‌های HashrateIndex، در حال حاضر قیمت هش برای استخراج این رمزارز 0.076 دلار برای هر تراهش بر ثانیه (TH/s) در روز است.

علیرغم افزایش 88 درصدی قیمت بیت کوین از سال گذشته، ماینرها همچنان با چالش‌های سختی روبه‌رو هستند. سودآوری ماینینگ بیت کوین به طور کلی، از جولای سال گذشته تاکنون بیش از 30 درصد کاهش یافته است و از زمان اوج بازار صعودی 2021 بیش از 80 درصد فاصله دارد.

این عامل، در کنار رکورد 377 EH/s هش ریت و اوج سختی شبکه، باعث شده است که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین با یک نبرد سخت روبه‌رو باشند؛ چراکه افزایش هش ریت و سختی شبکه، همراه با افزایش قیمت انرژی، فشاری نزولی بر نرخ سوددهی ماینینگ بیت کوین وارد کرده است. این بدان معنی است که فروش بیت کوینی که به سختی به دست آورده‌اند احتمالاً ضرورتی ناخوشایند برای جبران هزینه‌های عملیاتی آنها بوده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array