به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ممکن است که هوش مصنوعی ChatGPT تا این لحظه تمام توجهات را به خود جلب کرده باشد؛ اما شرکت DeepMind، آزمایشگاه تحقیقاتی زیرمجموعه کمپانی Google مدعی شده که درحال توسعه رقیب قدری برای ChatGPT است، رقیبی به‌نام Gemini که حتی ممکن است از دستاورد کمپانی OpenAI نیز عملکرد بسیار بهتری داشته باشد.

براساس گزارش روزنامه معتبر Wired، کمپانی DeepMind با استفاده از تکنیک‌های سیستم هوش مصنوعی AlphaGo، در حال ساختن مدل زبانی بزرگی به‌نام Gemini (جمینای) می‌باشد. سیستم قدرتمند هوش مصنوعی AlphaGo موفق شده بود بازیکن حرفه‌ای انسانی را در بازی رومیزی Go شکست دهد.

دمیس حسابیس در مصاحبه خود با رسانه Wired بیان کرده که در صورت موفقیت برنامه‌های کمپانی DeepMind، هوش مصنوعی Gemini قادر خواهد بود که به‌راحتی برنامه‌ریزی کرده، به حل مسئله بپردازد و یا حتی محتواهای متنی را آنالیز و کارشناسی کند.

حسابیس در این باره شفاف‌سازی کرد: “از جهتی، عملکرد هوش مصنوعی Gemini ترکیبی از نقاط قوت سیستم AlphaGo و تواناهایی فوق‌العاده مدل‌های زبانی بزرگ خواهد بود. همچنین ما در DeepMind به نوآوری‌های دیگری نیز دست‌یافته‌ایم که بسیار جالب و قابل‌توجه هستند.”

Gemini

هوش مصنوعی Gemini انقلابی و ساختارشکن خواهد بود

به عقیده روزنامه‌نگار روزنامه Wired، با توجه به اینکه اشاراتی به توسعه هوش مصنوعی Gemini در طول رویداد Google I/O در ماه می شده بود، انتظار می‌رود این هوش مصنوعی دارای نوآوری‌هایی درزمینه یادگیری تقویتی باشد. نوآوری‌هایی که آن را قادر به انجام کارهایی خواهد کرد که دیگر مدل‌های زبانی امروزی قادر به انجام آن‌ها نیستند.

“یادگیری تقویتی” بیانگر یک سیستم آموزشی است که در آن بابت انجام رفتارهای صحیح و موردانتظار به هوش مصنوعی پاداش داده می‌شود و در ازای انجام رفتارهای نامطلوب و نادرست، سیستم را مجازات می‌کند. بدین‌ترتیب به سیستم هوش مصنوعی تعلیمات مناسب در جهت بروز “رفتار مناسب در مکان مناسب” داده می‌شود.

شکی نیست که این سیستم آموزشی جای خود را در تکنولوژی امروزی باز کرده است و دلیل اصلی موفقیت هوش مصنوعی‌هایی مانند ChatGPT و عملکرد فوق‌العاده آن هنگام پاسخگویی به کاربران می‌باشد.
از آنجایی‌که کمپانی گوگل دارای تجربیات ارزشمندی در این حوزه است (مانند سیستم AlphaGo) پس جای تعجب نیست که آزمایشگاه تحقیقاتی DeepMind نیز خواستار اعمال این سیستم در توسعه هوش مصنوعی زایا باشد.

شایان ذکر است که هوش مصنوعی Gemini اولین تلاش این کمپانی در زمینه توسعه مدل‌های زبانی بزرگ نیست. سال گذشته کمپانی DeepMind از هوش مصنوعی Sparrow رونمایی کرده بود، هوش مصنوعی‌ای که به ادعای گوگل احتمال کمتری داشت که پاسخ‌های “نامناسب یا خطرناک” به سؤالات کاربران بدهد.

با این وجود، هوش مصنوعی Gemini بلندپروازانه‌ترین پروژه این کمپانی تا به امروز محسوب می‌‌شود. تلاش کمپانی‌های بزرگ جهان برای سلطه بر دنیای هوش مصنوعی مصادف با علاقه شدید کاربران و تمایل بسیار سرمایه‌گذاران شده است.
براساس تحقیقاتی جامع، بازار هوش مصنوعی زایا، حتی با احتساب هوش مصنوعی‌هایی مانند Gemini که توانایی آنالیز محتوای متنی را دارند، ممکن است تا سال 2030 ارزشی در حدود 109 میلیارد دلار پیدا کنند؛ به عبارتی این بازارِ همیشه پویا رشدی 36 درصدی را تجربه خواهد کرد.

حسابیس چندی پیش بیان کرده بود که برخلاف نظر دیگران، بشریت فاصله چندانی تا دستیابی به تکنولوژی هوش مصنوعی جامع ندارد!

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array