به گزارش ایران دکونومی، اجلاس انرژی آسیا در کوالالامپور مالزی در حال برگزاری است. این اجلاس از 26 ژوئن آغاز و تا 28 ژوئن (5 تا 7 تیر ماه) ادامه دارد. در حاشیه اجلاس «امین ناصر» مدیرعامل آرامکو عربستان در جمع خبرنگاران گفت: به نظر می‌رسد که بازارهای نفت در ادامه سال 2023 صعودی هستند، چرا که انتظار می‌رود تقاضا از سوی واردکنندگان بزرگ چین و هند علیرغم رکود جهانی مورد انتظار قوی باشد. این خوش‌بینی در شرایطی است که بهبود اقتصادی چین (بزرگترین واردکننده نفت جهان) مورد تردید قرار گرفته است.

«ناصر» همچنین گفت: با وجود خطرات رکود در چندین کشور OECD، رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه به ویژه چین و هند، در سال جاری (2023) باعث رشد تقاضای نفت به بیش از 2 میلیون بشکه در روز شده است. او پیش‌بینی کرد زمانی که اقتصاد جهانی شروع به بهبود کند، توازن سمت عرضه و تقاضای نفت قطعاً با چالش مواجه خواهد شد.

پیش‌بینی آژانس بین المللی انرژی از تقاضای نفت

از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی نفت در سال 2023 در یک مسیر صعودی و به سوی هدف 2.4 میلیون بشکه در روز در حرکت است که نسبت به میزان 2.3 میلیون بشکه‌ای سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. این آژانس در گزارش ژوئن خود خاطرنشان کرد که چین 60 درصد از این افزایش تقاضا را به خود اختصاص داده است و در مقابل، تقاضای کشورهای OECD در بحبوحه رکود مداوم تولید و به طور کلی رشد اقتصادی ضعیف، «کم باقی ماند».

رئیس آرامکو همچنین بر مسائل امنیت انرژی و قیمت مناسب اشاره کرد. او گفت که آسیا با توجه به موقعیتش به عنوان یک نیروگاه اقتصادی رو به رشد، به مقدار فزاینده‌ای از انرژی نیاز دارد. و علیرغم کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکتریکی در یک دهه گذشته، میزان انرژی برای پاسخگویی به رشد مصرف انرژی جهانی کافی نیست.

امین ناصر در پایان گفت: تقاضا برای انرژی‌های معمولی مانند نفت و گاز همچنان در حال افزایش است، در حالی که زغال سنگ همچنان بزرگترین منبع برق در جهان است. وی خاطرنشان کرد که سیاست‌های انتقال فعلی در حال حاضر باعث یک دهه سرمایه‌گذاری کم در نفت و گاز شده است؛ وضعیتی که در آینده منجر به «بحران انرژی» خواهد شد.

شاخص جهانی برنت با 0.46 درصد افزایش به 74.52 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 0.55 درصد افزایش با قیمت 69.75 دلار در هر بشکه معامله شد.

منبع: cnbc

آخرین اخبار اقتصادی

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array