به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، طی اقدامی پیش‌بینی نشده، در مجموع حدود 700 هزار دلار از شیت کوین‌هایی که قبلاً به او داده شده بود را با اتر مبادله کرد.

بر اساس داده‌های اتراسکن (Etherscan)، کیف پولی متعلق به ویتالیک روز هفتم 7 مارس (16 اسفند)،  500 تریلیون شیکوکو (SHIK) را با 380.3 واحد اتر (ETH) به ارزشی در حدود 595,448 دلار، نزدیک به 10 میلیارد کالت دائو (CULT) را در ازای 58.1 واحد اتر به ارزش 91021 دلار و 50 میلیون موپس (Mops) را با 1.25 واحد اتر به ارزش 1950 دلار مبادله کرد.

توکن های دامپ شده ویتالیک

تصویری از تراکنش‌های دامپ شیت کوین‌ها از کیف پول ویتالیک بوترین. منبع: Etherscan

تأثیر اقدام ویتالیک بر شیت کوین‌ها

به دلیل نقدینگی کم این توکن‌ها، این فروش یکباره، تأثیر زیادی بر قیمت آنها داشت. بر اساس داده های CoinMarketCap، بیشترین افت قیمت به توکن SHIK مربوط می‌شود که پس از فروش، افت 86 درصدی را تجربه نموده است. پلتفرم امنیتی پکلشیلد (PeckShieldAlert) در اینباره نوشت:

« توکن شیکوکو (SHIK) حدود 95.8 درصد از ارزش خود را از دست داد. یک آدرس متعلق به ویتالیک بوترین حدود 5 تریلیون از توکن SHIK را دامپ نموده و حدود 164 واحد اتریوم به دست آورد.»

مجموع موجودی در گردش این توکن یک کوادریلیون است که 500 تریلیون از آن قبلاً در اختیار ویتالیک بوترین قرار گرفته بود که در واقع 50 درصد از عرضه فعلی آن را نشان می‌دهد. گفتنی است که وی در ماه مه 2021 (اردیبهشت 1400)، همین کار را با میم کوین محبوب شیبااینو (SHIB) و دوج اِلون مارس (ELON) انجام داد که در آن زمان منجر به افت 40 و 90 درصدی قیمت آنها شد.

در حالی که عده‌ای از مردم در جامعه ارزهای دیجیتال نسبت به این تصمیم بوترین با توجه به تأثیر بزرگی که روی قیمت این توکن‌ها می‌گذارد، ابراز ناامیدی کردند، برخی دیگر معتقدند که دلیل این کار پیامدهای مالیاتی دریافت ایردراپ است؛ چرا که در بیشتر کشورها این دارایی‌ها مشمول مالیات بر درآمد می‌شوند.

گفتنی است که در سال 2018 پس از اینکه بوترین به همراه جو لوبین، یکی دیگر از بنیان‌گذاران اتریوم، به احتکار 75 درصد از عرضه اتر در مرحله پیش فروش قبل از استخراج آن، متهم شد، در توییتی تأیید کرد که مالک این کیف پول بوده است.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبعcointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array