به گزارش ایران دکونومی، در حاشیه نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۲ که پس از چهار سال برگزار شد، با مهدی عظیمیان، مدیر توسعه شعب پارکهای فناوری پردیس گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌توانید آن را دنبال کنید:

پارک فناوری پردیس به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اکوسیستم استارتاپی کشور به چه هدفی در الکامپ شرکت کرده است؟

مجموعه پارک، از بعد از تاسیس خود در تلاش بوده تا در زیست بوم نوآوری کشور نقش‌آفرینی کند و به عنوان بازوی اجرایی معاونت علمی ریاست جمهوری محسوب می‌شود. خود پارک دوازده دوره است که در حال برگزاری نمایشگاه اینوتکس است؛ اینوتکس یک نمایشگاه کوچک بود که حالا به عنوان یکی از رویدادهای مهم و برجسته اکوسیستم شناخته می‌شود. نمایشگاه الکامپ یک نمایشگاه قدمت‌دار است که مخاطبانی را پوشش می‌دهد که بدنه اصلی پارک محسوب می‌شوند. پارک هم چند دوره است در نمایشگاه شرکت کرده است. امسال هدفی که پارک در نظر داشت این بود که بخش‌های مختلف خود را درگیر نمایشگاه کند؛ مثلاً مرکز نوآوری و شتابدهی و فن بازار ملی که بازوی پارک در انتقال تکنولوژی در سطح ملی است. مخاطب ما به طور ویژه در نمایشگاه الکامپ است. اما امسال به صورت ویژه، در نظر داریم که در ۳ الی ۴ نمایشگاه بین‌المللی دیگر که مخاطب داریم، پاویون داشته باشیم.

برنامه‌های توسعه پارک پردیس

برنامه‌ها آینده پارک به چه صورت است؟ زمزمه‌های بسته شدن کارخانه نوآوری آزادی که شعبه پارک پردیس است، حقیقت دارد؟

در این ۵سال که از تاسیس کارخانه میگذرد، پارک بخش دولتی بوده، بخشهای زیادی دیگری نیز در کارخانه وجود دارند که برای حفظ آن تلاش می‌کنند. امیدوارم به زودی اخبار خوبی را به گوش اکوسیستم برسانم. سیاست اصلی مرکز، حمایت از سه بخش اصلی رویداد، شتابدهنده و کوورک بوده است. در نیمه دوم سال گذشته سه آیین‌نامه تدوین کردیم: اول، آیین‌نامه حمایت از فضاهای کار اشتراکی و رویدادهای کارآفرینی، دوم، آیین‌نامه حمایت از شتابدهنده‌ها و سوم آیین‌نامه ساماندهی کارخانه‌های نوآوری در کشور. به خاطر تجربه‌ای که در پارک داشتیم، معاونت از ما خواست تا این موارد را در دستور کار قرار دهیم. این اتفاق افتاد و در حال حاضر درگیر جلسات با معاونت علمی هستیم. امیدوارم که نتیجه و خروجی جلسات، دستورالعمل‌های کاربردی برای حفظ و بقای فضاهای کار اشتراکی، شتابدهنده‌ها و رویدادها باشد، بعد هم توسعه، افزایش فضا، بهبود کیفیت و امیدوار کردن صاحبان این فضا برای تداوم فعالیت در کشور؛ که ظرف یکماه آینده اخبار آن را منتشر خواهیم کرد.

چه بر سر فضاهای کار اشتراکی خواهد آمد؟

آیا مدل درآمدی فضاهای کار اشتراکی در کشور سودده است یا قرار است همچنان از این فضاها حمایت شود؟

تا الان بله، سودده نبودند، ولی در تعامل با ۲۴ فضای کار اشتراکی که عضو مرکز هستند، این فضاها از ابتدای شکلگیری به اجاره دادن میز و دفتر پرداخته‌اند در صورتیکه بسته‌های بزرگتری مثل بسته رویدادی و اقتصادی می‌توان در این فضاها تعریف کرد؛ که هم مدیریت این فضاها و هم تیم‌ها در منافع اقتصادی آن سهیم شوند و البته منفعت به فریلنسرها هم برسد. برخی از آن‌ها هم به این بسته‌ها ورود کردند و روزهای خوبی در پیش دارند و می‌خواهند مدل‌های اقتصادی را پیاده کنند و ما هم در تسهیل‌گری و رگولاتوری و موارد دیگر از آن‌ها حمایت می‌کنیم. خبر خوبی که دارم و اولین بار است بیانش می‌کنم، این است که برنامه‌ای داریم در راستای هویت‌بخشی به فریلنسرها. این برنامه را به جای خوبی رساندیم و احتمالاً با کارخانه نوآوری آزادی و های‌وی آن را شروع کنیم و به سایر فضاها هم آن را بست دهیم. ما درک می‌کنیم که فریلنسرها با توانایی بالایی که دارند هنوز به هویت شناخته شده‌ای در کشور نرسیده‌اند و هنوز سازمانی به نیازهایشان رسیدگی نمی‌کند و ما به دنبال حل این چالش هستیم.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array