به گزارش ایران دکونومی، شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا یکی از زیرمجموعه‌های بانک آینده است که فعالیت اصلی آن، ارائه راهکارهای جامع خدمات الکترونیکی و رایانه‌ای از طریق تأمین و راه‌اندازی انواع ابزارهای مربوطه است.

این شرکت سرمایه‌گذاری‌های مختلفی در اکوسیستم استارتاپی داشته و از جمله شناخته شده‌ترین دارایی‌های آن، لندو و تیمچه هستند.

اگرچه این شرکت ابتدای سال جاری، گزارشی از عملکرد یک ساله خود را منتشر کرد، اما به تازگی صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی شده این شرکت منتهی به شهریور ۱۴۰۱ روی کدال منتشر شده است.

این صورت مالی از درآمد عملیاتی ۵۹۸ میلیارد تومانی طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۱ حکایت دارد. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۷ درصد رشد دارد.

ارتباط فردا

سود خالص آن نیز در این بازه زمانی ۴۹ میلیارد تومان ذکر شده است که نسبت به شش ماه ابتدایی ۱۴۰۰ با کاهشی ۶۸ درصدی روبه رو شده است.

دارایی‌های ثابت مشهود شرکت ارتباط فردا بیش از ۴۹۱ میلیارد تومان و دارایی‌های نامشهود نیز ۱۲.۲ میلیارد تومان برآورد شده‌اند.

صورت‌های مالی تلفیقی شش ماهه این شرکت منتهی به شهریور ۱۴۰۱ که شامل درآمدهای مجموعه اصلی و زیرمجموعه‌های آن است، بیش از ۶۸۹ میلیارد تومان گزارش شده، که رشدی ۴۹ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ دارد. البته درآمد شرکت تیمچه و لندو در این صورت‌های مالی ذکر نشده است.

سود خالص تلفیقی ارتباط فردا در بازه زمانی یاد شده نیز ۵۸ میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، به یک سوم کاهش یافته است.

ارتباط فردا

جزئیات درآمد عملیاتی ارتباط فردا

درآمد عملیاتی این شرکت در شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ از «فروش شارژ» و «ارائه خدمات» بوده است.

تأمین و فروش محصولات اپراتورهای تلفن همراه در بستر اپلیکیشن همراه کارت، پایانه‌های فروش و خودپردازهای بانک آینده برای این شرکت درآمد ۳۹۴ میلیارد تومانی به همراه داشته است.

درآمد ارتباط فردا از ارائه خدمات طی بازه زمانی یاد شده بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است که شامل درآمد از پایانه‌های فروش و درگاه اینترنتی، ماشین‌های بانکی، کارت‌های بانکی الکترونیکی، توسعه الکترونیکی و پشتیبانی سامانه‌ها و سایر است.

منظور از درآمد از ماشین‌های بانکی، درآمد حاصل از دستگاه‌های خودپرداز نقد و غیرنقد است که طی قراردادی بین ارتباط فردا و بانک آینده حاصل شده است.

ارتباط فردا

سرمایه‌گذاری ۷۲ میلیارد تومانی روی لندو و تیمچه

آن‌طور که در صورت‌های مالی ارتباط فردا آمده است، در ۲۲ تیر سال گذشته، ۲۱ درصد دیگر از سهام شرکت «نوین تجارت مجازی آریا» یا همان «تیمچه» به شرکت ارتباط فردا منتقل شده است. پیش از این ۴۹ درصد از سهام تیمچه در اختیار مجموعه ارتباط فردا بود و اکنون این رقم به ۷۰ درصد رسیده است.

این مجموعه در تاریخ یاد شده ۲۰ درصد از سهام شرکت هوشمند آرمان گستر آریا یا همان «لندو» را نیز خریداری کرده است. پیش از این ۴۹ درصد از سهام این شرکت هم در اختیار ارتباط فردا بود.

ارتباط فردا برای خرید جدید سهام این دو شرکت بیش از ۷۲ میلیارد تومان هزینه کرده است.

آن‌طور که در صورت‌های مالی آمده است، بهای تمام شده سرمایه‌گذاری جدید روی تیمچه و لندو به ترتیب حدود ۳۰ میلیارد تومان است. بنابر این می‌توان ارزش جدید تیمچه (نیم سال ۱۴۰۱) را ۲۰۰ میلیارد تومان و لندو را چیزی در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

البته ارتباط فردا اعلام کرده است که خرید سهام این دو شرکت بدون اخذ گزارش کارشناسی خالص دارایی‌ها و صرفاً از طریق کارشناسی دارایی‌های نامشهود توسط کارشناس رشته انفورماتیک انجام شده است.

برخی کارشناسان نیز باور دارند که چنین ارزش‌گذاری با چنین ترکیب سهام‌داریِ مالکانه‌ای توسط سرمایه‌گذار، قابل اعتنا و بامفهوم نیست.

گفتنی است با توجه به اینکه صورت‌های مالی این دو شرکت آماده نبوده، در گزارش تلفیقی نیز به درآمد عملیاتی آنها اشاره‌ای نشده است.

موضوعی که البته به نظر حسابرس مستقل، با توجه به کنترل بر این شرکت‌های فرعی و اهمیت اقلام صورت‌های مالی این واحدها، برخلاف استانداردهای حسابرسی است.

مرداد سال ۱۴۰۰، استارتاپ اتاقک با هدف همکاری‌های بلند مدت با بانک آینده و شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا توسط فینووا جذب سرمایه کرد. آنطور که در صورت‌های مالی ارتباط فردا آمده است، این سرمایه‌گذاری در چهار مرحله انجام شده که مرحله چهارم در شش ماهه نخست ۱۴۰۱ پرداخت شده است.

بهای تمام شده سرمایه‌گذاری ۱۷.۳۲ درصدی روی اتاقک بیش از ۹.۹ میلیارد تومان گزارش شده است. بنابراین، ارزش این استارتاپ در سال گذشته حدود ۵۷ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

عملکرد مالی شرکت‌های زیرمجموعه

شرکت «توسعه فنون انفورماتیک فردا» با هدف ارائه خدمات IT بانک آینده در سال ۱۴۰۰ تأسیس شد. طراحی، تولید و توسعه انواع سیستم‌ها و نرم افزارها و سامانه‌های بانکی در حوزه بانکداری الکترونیکی از خدمات این شرکت است. درآمد عملیاتی این شرکت طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰ میلیارد تومان بوده است.

شرکت سگال با هدف توسعه راه‌کارهای دیجیتال، ایمن و ارزش‌آفرین برای مدیریت ثروت، با تمرکز بر بازار سرمایه فعالیت می‌کند. این شرکت طی شش ماه اول سال ۱۴۰۱ درآمد عملیاتی نداشته و ۸۴۳ میلیون تومان زیان خالص داشته است.

«بیمه تامین فرزانگان آینده» از سال ۱۳۹۴ به عنوان اولین نماینده حقوقی شرکت بیمه رازی در استان تهران شروع به فعالیت کرده است. درآمد عملیاتی آن در نیم سال نخست ۱۴۰۱ بیش از ۲.۳ میلیارد تومان بوده است.

فینوتک فعالیت خود را با تمرکز روی ارائه‌ خدمات بانکداری باز از سال ۱۳۹۵ با ارائه‌ وب‌سرویس‌های بانکی شروع کرد و اکنون APIهای زیادی ارائه می‌کند که فقط محدود به خدمات بانکی نیستند و خدمات بازار سرمایه، احراز هویت، اعتبارسنجی، برداشت مستقیم (Direct Debit) و استعلام قبوض را نیز شامل می‌شوند.

درآمد عملیاتی آنها در تاریخ یاد شده نیز نزدیک به ۱۱.۷ میلیارد تومان بوده که موفق به ساخت ۱.۸ میلیارد تومان سود خالص شده است.

گفتنی است مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل مجموعه ارتباط فردا، بازوی دیجیتالی بانک آینده، چندی پیش ابراز امیدواری کرد که امسال فرایند ورود شرکت ارتباط فردا به فرابورس انجام و در نیم سال اول شاهد عرضه عمومی این شرکت باشیم.

منبع: دیجیاتو

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array