به گزارش ایران دکونومی، این رویداد با هدف ارتباط صنعت با بنگاه‌های اقتصادی شکل گرفته و جز دو رویداد مهم اکوسیستم استارتاپی است که در سال زیر نظر پارک فناوری پردیس و به دست پیمانکاران استارتاپی برگزار می‌شود. در ابتدای رویداد مهدی عظیمیان، مدیرکل توسعه شعب پارک پردیس، پس از معرفی مرکز شتابدهی و نوآوری پارک و بیان تمرکز این مرکز بر ترویج کارآفرینی گفت: به طور کلی ما به دنبال ظهور اتفاق تغییر رفتار کارمندی به کارآفرینی بوده‌ایم.

وی هدف برگزاری رویداد پردیس سامیت امسال را تقویت هم‌افزایی و شبکه‌سازی و ماحصل آن را توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور دانست.

مهدی صفاری‌نیا، مدیر پارک فناوری پردیس، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: پردیس سامیت رویدادی متعلق به اکوسیستم استارتاپی است که محور آن همیشه استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌ها بوده‌اند. امسال با تصویب قانون جهش دانش بنیان تصور می‌شود که ارتباط آن با صنعت نیز بیشتر شود. هر اتفاق و چالشی که پیش می‌آید برای تصحیح احتیاج به زمان دارد. ما باید به اکوسیستم آسیب دیده برای ترمیم زمان دهیم و البته تلاش هم لازم دارد.

محسن پیلان‌نژاد، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و امور اقتصادی پارک فناوری پردیس نیز ضمن اشاره به قانون جهش تولید دانش‌بنیان بر اهداف اصلی قانون جهش دانش‌بنیان و جهت‌دهی حمایت‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان تاکید کرد.

داوود متولی، دبیر اجرایی رویداد پردیس سامیت در حاشیه رویداد به خبرنگار ایران دکونومی گفت: امسال تصمیم گیری برای برگزاری این رویداد در شرایط سختی انجام شد. ما جای این رویداد را در این شرایط در اکوسیستم خالی حس کردیم و دیدیم که افراد اکوسیستم با حضور در رویدادهای اینچنینی حال خوبی پیدا می‌کنند. در شرایطی که ثبات وجود ندارد و امید انگیزه هر روز کمتر می‌شود، بعضی چیزها انتخابی نیست اما جای اینفلوئنسرها اینجا پررنگ می‌شود. اکوسیستم هم به نوبه خود اشتباهاتی داشته است. حال اکوسیستم خوب نیست اما می‌تواند خوب شود.

برگزاری پنل‌های تخصصی نیز یکی از برنامه‌های شاخص پردیس سامیت امسال بود.

هیچ وزارتخانه ای اندازه شما در تعیین آینده نسل جوان تاثیرگذار نیست!

پنل ارتباط صنعت با اکوسیستم نوآوری،با حضور مهدی محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، رضا زرنوخی، مدیرمدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی، نوید بنایی‌نژاد، مدیرعامل مرکز نوآوری کن، مرتضی خیرآبادی، عضو هیئت مدیره تولید‌کنندگان دارو‌های انسانی و مدیرعامل همافارمد و حامد قنادپور، مدیرعامل تارا و رئیس هیئت مدیره ارتباط فردا به عنوان مدیر پنل برگزار شد.

در این پنل نوید بنایی‌نژاد، مدیرعامل مرکز نوآوری کن تأکید کرد: از نظر من این ارتباط هم از سمت استارتاپ‌ها و هم صنعت بسیار محدود است و بزرگترین چالش ما این است که هیچکس در جایگاه مدیریتی خود نمی‌تواند تنها به استراتژی‌های کلان مجموعه فکر کند و درگیر مسائل جایگاه‌های دیگر است.
رضا زرنوخی نیز اضافه کرد: به نظر من، ما در جایگاه صنعت باید خودمان را تغییر دهیم و این درست مانند این است که پدری بخواهد خودش را شبیهه فرزندش کند».
در ادامه مهدی محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه در خطاب به دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: «هیچ وزارت خانه‌ای به اندازه شما در تعیین آینده نسل جوان امروز نمی‌تواند اثرگذار باشد.

در پایان حامد قنادپور ضمن جمع بندی پنل از چالش اینترنت به عنوان دغدغه اکوسیستم نوآوری یاد کرد‌.

با چالش مهاجرت نیروی انسانی چه کنیم؟

پنل نقش منابع انسانی در توسعه شرکت‌های فناور و سنتی با حضور دکتر پرویز زارعی، محقق بیزنس نوروساینس، امیرحسین کارآگاه، مدیرعامل شتابدهنده پرسیس ژن، احمد محمدزاده، مدیرعامل شرکت نوسا، سحر بهمنی، مدیرعامل شرکت زیست تخمین و حسین گایینی، کوچ مدیران اجرایی تسهیلگر مهارت‌های نرم به عنوان مدیر پنل برگزار شد.

سحر بهمنی با اشاره به اهمیت آموزش در حوزه منابع انسانی توضیح داد: ما نیروهایی که آموزش می‌دهیم، زودتر از موعد قرار خود اقدام به قطع همکاری می‌کنند و این چالش بزرگی است. از طرفی بحث مدیر منابع انسانی موضوعی دیگر است که باید به آن فکر شود، چراکه در صنایع موضوع منابع انسانی به شکل حرفه‌ای نگاه نمی‌شود، بنابراین نیاز است که حتی از متخصصین روان‌شناسی در مدیریت منابع انسانی استفاده شود.

حسین گایینی با اشاره بر بحران مهاجرت نیروی انسانی پرسید: با چالش مهاجرت نیروها چه باید کرد؟

که احمد محمدزاده در پاسخ گفت: بیان مشکل، مشکل را حل نمی‌کند، من در چنین مواقعی به نیروهای خود می‌گویم شما باید توانایی خود را به‌روز کنید.

پرویز زارعی نیز اضافه کرد: بیکاری هیچ وقت رخ نمی‌دهد، با توسعه هوش مصنوعی و مشاغل آینده، مشاغل جدیدی به منابع انسانی اضافه خواهند شد.

تزریق امید یا مرگ اکوسیستم استارتاپی؟

پنل آخر با عنوان بررسی و آسیب شناسی اکوسیستم استارتاپی با حضور سوده حیدری نسب، بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره رایان توسعه پایا، کاوه گودرزی، مدیرعامل مرکز نوآوری جهش، رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، رضا جمیلی، سردبیر کارنگ و رمز ارز به عنوان مدیر پنل برگزار شد.

حیدری نسب در خصوص رویکرد اشتباه شتابدهنده‌ها در گذشته اینگونه توضیح داد: اشتباه ما در گذشته این بود که در جایگاه شتابدهنده نقش پدر و مادر استارتاپ‌ها را بازی می‌کردیم، پس از مدتی اگر استارتاپی با رشد مواجه می‌شد، گمان می‌کرد به تنهایی این موفقیت را بدست آورده است، به همین خاطر در مواجهه با سرمایه‌گذار آسیب می‌دید.

کاوه گودرزی نیز درباره محدودیت اینترنت و تاثیر آن بر کسب‌وکارها اینگونه گفت: به نظرم نوآوری با محدودیت در تناقض است و همه کسب‌وکارها تحت تاثیر زیان‌های آن قرار می‌گیرند. موضوع فیلترینگ اینترنت واقعا شرایط را دشوار و پیچیده کرده است و امیدوارم در سال جدید رفع شود.

رضا الفت نسب نیز ضمن تاکید بر مطالبه‌گری در رویدادها اضافه کرد: در رویدادها تمرکز اصلی ما باید بر مطالبه‌گری باشد و سعی کنیم به طور جدی خواسته‌هایمان را در این نوع رویدادها مطالبه کنیم تا بتوانیم در تغییر رویکردهای نادرست تاثیرگذار باشیم.

شبکه سازی در کنار آتش

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های که شرکت کنندگان پردیس سامیت از آن یاد می‌کنند، شبکه‌سازی و ارتباطات در حاشیه رویداد است. اختتامیه و گردهم‌آیی این رویداد نیز در فضای باز منطقه نوآوری پردیس و در کنار آتش شکل گرفت. در اختتامیه رویداد نیز بر طبق نظرسنجی در خصوص فضاهای کار اشتراکی، فضای آبی سفید، تیوان و هفت و هشت، به ترتیب اول تا سوم شدند.

همچنین در نظرسنجی شتابدهنده‌ها نیز، ویکست، پرتقال و خانه نوآوری رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array