به گزارش ایران دکونومی، بانک مرکزی امروز (30 خرداد 1402) جزئیات رشد اقتصادی سال 1401 را منتشر کرد. براساس این گزارش، رشد عملکرد تولید ناخالص داخلی (با نفت و بدون نفت) طی چهار فصل سال 1401 به‌طور متوالی مثبت و صعودی بوده است.

گفتنی است که رشد تولید ناخالص داخلی با نفت به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال 1395 طی فصول اول تا چهارم سال 1401 به ترتیب معادل 1.9 3.9، 4.9 و 5.3 درصد می‌باشد. همچنین رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز به قیمت‌های واقعی و طی فصول سال 1401 به ترتیب از رشد 1.7، 3.5، 4.1 و 4.7 درصدی برخوردار بوده است.

بانک مرکزی

براساس گزارش بانک مرکزی، آمار و اطلاعات رشد ارزش افزوده بخش‌های مختلف اقتصادی از سمت عرضه اقتصاد (تولید ملی) در سال 1401 حاکی از رونق و بهبود نسبی فعالیت‌های اقتصادی در مقايسه با سال 1400 است. بررسی سهم فعاليت‌های مختلف اقتصادی در رشد توليد ناخالص داخلی سال 1401 نشان می‌دهد که ارزش افزوده فعالیت‌های گروه‌های اصلی “صنایع و معادن”، “خدمات”، ” نفت” و ” کشاورزی” به ترتيب با سهمی معادل 1.6 ، 1.5 ، 0.8 و 0.1 واحد درصد، نقش عمده‌ای در رشد اقتصادی 4 درصدی سال 1401 ايفا نموده‌اند. 

یکی از مهم‌ترین تغییرات در میان شاخص‌های کلان اقتصادی در سال گذشته، مربوط به تشکیل سرمایه ثابت بوده است که پس از ثبت رشد ناامید‌کننده در سال‌های گذشته، این رقم در سال 1401رشد 6.7 درصدی را ثبت کرده است که می‌تواند نشانه‌ای از افزایش رشد اقتصادی در سال جاری باشد.

به نظر می‌رسد افزایش درآمدهای نفتی و سرریز اثرات آن به سایر صنایع یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش رشد اقتصادی بوده است. آنچه مسلم است، ریسک‌های سیاسی، تحریم‌ و همین‌طور محدودیت‌های تجاری همچنان در اقتصاد ایران پابرجاست و برای تداوم رشد اقتصادی در سال‌های آتی باید به فکر رفع این موانع بود. ادامه روند رشد اقتصادی به عواملی نظیر گشایش‌های تجاری با دیگر کشورها و بهبود روند جذب سرمایه، افت ریسک‌های سیاسی و حرکت به سمت لغو تحریم‌ها و مهار تورم و افت نااطمینانی‌های اقتصادی بازمی‌گردد.

مقایسه گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار

نکته حائز اهمیت گزارش رشد اقتصادی بانک مرکزی، اختلاف آن با گزارش مرکز آمار است که چند روز گذشته منتشر شد؛ به‌طوری‌که آمارهای بانک مرکزی در مورد رشد اقتصادی نشان می‌دهند که اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۱، رشد ۳.۸ درصدی داشته است، در حالی که گزارش مرکز آمار حاکی از رشد 4.8 درصدی است.

طبق گزارش رشد 3.8 درصدی بانک مرکزی، بخش‌های «نفت و گاز» و صنعت شاهد رشد ۱۰ و ۹.۵ درصدی بوده و بیشترین میزان رشد را در بین تمامی قسمت‌ها به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر، بخش‌های «کشاورزی» و «ساختمان» با رشد به ترتیب ۱.۱ و ۱.۲ درصدی، کمترین میزان رشد را داشته‌اند.

در سمت مخارج نیز «تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات» و «خالص صادرات» به ترتیب با رشد ۱۵.۴ و ۹ درصدی، بالاترین میزان رشد را در بین اجزای هزینه نهایی داشته‌ و در سمت مقابل «تغییرات در موجودی انبار و اشتباهات آماری» و «مخارج دولت» نیز با کاهش ۱۰.۶ و ۳.۶ درصدی رو به رو بوده‌اند.

بر این اساس و با توجه به گزارش مرکز آمار، دو بخش «کشاورزی» و «ساختمان» که در آمار بانک مرکزی، کمترین میزان رشد را داشته‌اند، در آمارهای مرکز آمار، رشد اقتصادی منفی داشته‌اند. در مورد سایر بخش‌ها از قبیل «تامین آب و برق و گاز» نیز اختلافاتی در رشد اقتصادی گزارش شده وجود دارد.

در سمت مخارج نیز در حالی بانک مرکزی از کاهش ۳.۶ درصدی مخارج نهایی دولت خبر داده که داده‌های مرکز آمار حاکی از رشد بالای ۵.۸ درصدی آن بود. مرکز آمار رشد تشکیل سرمایه در ساختمان را منفی ۲.۳ درصد گزارش کرده، در حالی که بانک مرکزی آن را مثبت ۱.۲ درصد اعلام کرده است. در سایر موارد از جمله خالص صادرات نیز اختلاف قابل ملاحظه است.

آخرین اخبار اقتصادی

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array