به گزارش ایران دکونومی، امروز (28 خرداد) شاهد خروج قیمت خودرو از رکود و افزایشی شدن آن، به خصوص در بازار خودروهای داخلی بودیم. شایان ذکر است که این افزایش قیمت در حد 2 الی 3 درصد بوده است. به نظر می‌رسد که مهمترین عامل این افزایش قیمت از بین رفتن شرایط نزولی دلار و اخبار متناقض سامانه یکپارچه و شورای رقابت است.

همان‌طور که می‌دانید نرخ ارز در هفته منتهی به ۲۶ خردادماه، به پایین‌ترین قیمت خود رسید و دوباره وارد مسیر رشد شد؛ به طوری که در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله، در کانال 48 تا 50 هزار تومان نوسان دارد. از آنجا که معمولاً قیمت خودرو تابعی از نرخ ارز است، با کاهش نرخ ارز در هفته گذشته، قیمت خودرو کاهش و متعاقباً با تغییر جهت دلار، خودرو نیز روند افزایشی به خود گرفت. در هر صورت و با این تفاسیر هر گونه نوسان نرخ ارز می‌تواند به سادگی بازار خودرو را دستخوش نوسان نماید.

از سوی دیگر، تجربیات گذشته نشان داده است که در شرایط نوسان قیمت ارز، مردم برای حفظ ارزش پول خود به سراغ بازار های مشخصی از جمله طلا، سکه و دلار میرفتند، اما چند سالی است که خودرو به عنوان یک بازار محبوب به این بازارها اضافه شده و به همین دلیل تقاضای کاذبی ایجاد شده که مازاد بر نیاز مصرفی کشور است.

خودرو

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که با توجه به اتمام قرعه‌کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو و اعلام نتایج آن، این احتمال وجود دارد که افرادی که نتوانسته‌اند در سامانه یکپارچه خودرویی به نتیجه دلخواه برسند، حالا به دنبال خرید خودرو دلخواه روانه بازار شده و این افزایش تقاضا، رشد قیمت‌ها را در بازار خودرو رقم بزند.

در همین راستا «احمد نعمت‌بخش» دبیر انجمن خودروسازان در خصوص اقدامات مربوط به کنترل بازار خودرو گفت: پیش از این هم اعلام کرده بودیم که در صورتی که قیمت‌ها را بر اساس قیمت حاشیه بازار یا در بورس کالا تعیین کنند، می‌توان بازار خودرو را به خوبی کنترل کرد.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: نوبت‌هایی که برای ثبت‌نام خودروهای پیش‌فروشی داده شده تا سال 1403 است که باید گفت این نوع نوبت‌دهی هم یک نوع قرعه‌کشی محسوب می‌شود و به این زودی‌ها افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند خودرویی دریافت نخواهند کرد.

چشم‌انداز کوتاه مدت بازار خودرو

با توجه به آغاز روند صعودی بازار و قطعی شدن مشکل عرضه خودرو صفر به بازار توسط کارخانه‌های خودروسازی، بازار روند صعودی خود را با شیبی ملایم حفظ کرده است. مسلماً خبری که می‌تواند شوک بزرگی به بازار و خصوصاً بازار مونتاژی‌ها وارد کند، اعلام خبر قطعی نتیجه اختلافات شورای رقابت با مونتاژکاران است.

در صورت عدم توافق و عدم پذیرش قیمت‌ها توسط مونتاژکاران قطعاً بازار مونتاژی‌ها از این ثبات خارج خواهد شد و اگر اخبار حاصله حاکی از توافق بر سر قیمت‌ها باشند، احتمالاً بازار با حفظ ثبات در برخی خودروها دچار نوسان شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array