به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کمپانی متا در روز سه‌شنبه اعلام کرد که به‌زودی دسترسی محققان به یک مدل هوش مصنوعی “انسان-گونه” را مهیا خواهد کرد.

به گفته متا، این هوش مصنوعی توانایی بهتری در آنالیز و تکمیل تصاویر نیمه‌تمام نسبت به دیگر مدل‌های موجود حال حاضر دارد.

بر اساس ادعای متا، هوش مصنوعی I-JEPA، به‌جای روش معمول هوش مصنوعی‌های زایا یعنی تشخیص پیکسل‌های اطراف و تکرار آنها، از دانش زمینه‌ای خود از جهان پیرامون برای تکمیل تصاویر ناقص استفاده می‌کند.

این روش نمایانگر روش انسان-گونه‌ای است که توسط دانشمند ارشد این کمپانی، یان لی‌کان توسعه داده شده است و به این تکنولوژی این آزادی عمل را می‌دهد که از خطاهای مرسوم در تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی زایا جلوگیری کند. خطاهایی مانند انگشتان اضافه و یا دندان‌های بیشتر از حد معمول.

برخلاف ChatGPT، مدل زبانی بزرگ کمپانی OpenAI، هوش مصنوعی I-JEPA به‌گونه‌ای تعلیم داده شده که مانند انسان‌ها تصمیم گرفته و عمل کند. این هوش مصنوعی یاد گرفته که دنیای اطراف خود را مشاهده و تفاوت‌های ظریف و جزئی و منحصربه‌فرد را درک کند.

نکته قابل‌توجه دیگر این است که هوش مصنوعی I-JEPA به منابع بسیار کمتری نسبت به دیگر مدل‌های زبانی بزرگ نیاز دارد.

متا

خط فکری متا در زمینه هوش مصنوعی

کمپانی متا که مالک اینستاگرام و فیسبوک نیز هست، سازنده فعالی در زمینه هوش مصنوعی اوپن‌سورس و در دسترس قرار دادن آن برای محققین محسوب می‌شود.
مدیرعامل متا، مارک زاکربرگ، اعلام کرده است که به اشتراک گذاشتن مدل‌های هوش مصنوعی توسعه داده شده توسط این کمپانی با دیگران به تقویت خلاقیت، نوآوری، تشخیص خطاهای امنیتی و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

او در ماه آوریل به سرمایه‌گذاران خود گفته بود: “برای ما، اینکه ابزارهای اساسی تولید شده‌مان توسط جامعه و صنعت استانداردسازی شوند، بسیار بهتر است. زیرا از این طریق می‌توانیم از پیشرفت‌هایی که دیگران مسبب آن بودند، بهره‌برداری کرده و از آنها سود ببریم.”

مدیران اجرایی این کمپانی در برابر سیل نگرانی‌های دیگر فعالان حوزه صنعت تکنولوژی گوش شنوایی نداشتند. افراد بسیاری نگران خطرات ناشی از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی زایا هستند. کمپانی متا از امضا کردن بیانیه‌ای که خطرات و ریسک احتمالی تکنولوژی هوش مصنوعی را با جنگ و همه‌گیری مقایسه کرده بود، خودداری کرده است.
کمپانی‌های سرشناسی از جمله OpenAI، DeepMind، مایکروسافت و گوگل از امضاکنندگان این بیانیه بودند.

لی‌کان، که یکی از پدرخوانده‌ها و بنیان‌گذاران این تکنولوژی محسوب می‌شود؛ به‌شدت با طرز تفکر “هوش مصنوعی باعث ویران شدن بشریت خواهد شد” است و معتقد است با زیرساخت‌های مناسب امنیتی، چنین اتفاقاتی بعید و دور از ذهن هستند.

همچنین کمپانی متا علاوه بر توسعه هوش مصنوعی‌های جدید و کاربردی، در حال تجهیز محصولات و خدمات خود به هوش مصنوعی است. مثلاً ابزارهای تبلیغاتی که توانایی ساخت تصاویر پس‌زمینه دارند، یا ابزاری در اینستاگرام که توانایی ویرایش و تنظیم تصاویر پست شده بر اساس محتوای متنی را دارد.

علاوه‌بر این دستاورد جدید، متا به‌‌تازگی از هوش مصنوعی MusicGen که توانایی تولید موسیقی دارد نیز رونمایی کرده بود.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array