به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بر اساس اطلاعیه‌ای که هایدن آدامز (Hayden Adams) بنیان‌گذار یونی سوآپ (Uniswap) در یک پست وبلاگی در تاریخ 13 ژوئن (23 خرداد) به اشتراک گذاشت، یونی سوآپ لبز پیش‌نویس کد Uniswap V4 را منتشر کرده است. این کد جدید دارای «هوک» (hooks) یا افزونه‌هایی است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که استخرهای نقدینگی سفارشی ایجاد کنند.

یونی سوآپ، به لحاظ حجم معاملات، بزرگترین صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال جهان محسوب می‌شود. آخرین نسخه آن V3 نام دارد که در تاریخ 4 می 2021 (14 اردیبهشت 1400) در شبکه مستقر شد.

رابط کاربری یونی سوآپ
رابط کاربری رسمی یونی سوآپ. منبع: Uniswap

ویژگی و اهداف نسخه جدید یونی سوآپ (V4 )

طبق این پست وبلاگی، افزودن ویژگی «هوک‌ها» در نسخه V4 به توسعه‌دهندگان آینده این امکان را می‌دهد تا پس از اجرا، سفارش‌های محدود درون زنجیره‌ای، واریزهای خودکار به پروتکل‌های وام‌دهی، پرداخت کارمزد خودکار تامین‌کننده‌های نقدینگی (LP) و چندین نوآوری دیگر را در این صرافی ایجاد کنند.

انتشار کد منبع اولین گام برای راه‌اندازی نسخه جدید یونی سوآپ است. این تیم اکنون قصد دارد با اعضای انجمن خود گفتگو کرده و به مرور زمان این کد پایه را تکرار کند. نسخه به‌روزرسانی V4 زمانی لانچ خواهد شد که اجماع کافی در مورد نسخه نهایی آن حاصل شود، اما نسخه‌های قبلی همچنان در دسترس خواهند بود.

طبق مندرجات این پست، هدف از راه‌اندازی Uniswap V4 «ایجاد راهی برای توسعه‌دهندگان استخرهای نقدینگی جهت معرفی کدی است که یک اکشن مشخص را در نقاط کلیدی در سرتاسر چرخه یک استخر، مثلاً قبل یا بعد از سوآپ، یا قبل یا بعد از تغییر موقعیت LP انجام می‌دهد.

به عنوان مثال، توسعه‌دهندگان می‌توانند بازارسازهای میانگین موزون زمانی (TWAMM) ایجاد کنند که به کاربران اجازه می‌دهد تا مقادیر زیادی ارز دیجیتال را در دسته‌های کوچک، به مرور زمان به فروش برسانند. این کار می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا از رویارویی با فرانت‌ران‌های (frontrun) ربات‌های EVM یا تغییرات نامطلوب قیمت دور بمانند. سفارش‌های محدود درون زنجیره‌ای نیز امکان‌پذیر خواهد بود، زیرا استخرها می‌توانند منطقی (Logic) را به کار بگیرند که به آنها اجازه می‌دهد فقط زمانی سفارشی را اجرا کند که یک توکن به سطح قیمت خاصی رسیده باشد.

برخی دیگر از نمونه‌های «هوک» شامل کدهایی هستند که می‌توانند کارمزدها را مجدداً در یک استخر نقدینگی LPها واریز کنند یا وقتی از یک استخر خاص استفاده نمی‌شود، موجودی آن را قرض بدهند.

سارا رینولدز (Sara Reynolds)، مهندس یونی سوآپ لبز در گفتگو با کوین‌تلگراف گفته است که این نسخه جدید به صرافی‌های بازارساز خودکار (AMM) مانند یونی سوآپ اجازه می‌دهد تا به لطف قابلیت شخصی‌سازی ذاتی آن، سریع‌تر از همیشه توسعه یابند:

«آنچه در نسخه 4 یونی سوآپ (V4) بیش از همه توجه من را جلب می‌کند، پیشگامی در منطق سفارشی‌شده آن است و این واقعاً هیجان‌انگیز است؛ زیرا فکر می‌کنم خیلی سریع تکامل نوآوری بازارسازهای خودکار را آغاز خواهد کرد.»

بریجت فری (Bridget Frey)، مدیر ارتباطات یونی سوآپ لبز با تاکید بر همین موضوع اظهار داشت: «در حال حاضر، افراد دیگر باید بازارسازهای خودکار جدیدی را بسازند تا بتوانند بسیاری از این کارها را انجام دهند. اکنون، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پروژه خود را با یک قرارداد هوک با تکیه بر امنیت و نقدینگی یونی سوآپ بسازید، به گونه‌ای که انجام هرگونه نوآوری برای انواع پروژه‌ها سریع‌تر و آسان‌تر شود.

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، اخیراً صرافی‌های غیرمتمرکز شاهد هجوم کاربران جدید بوده‌اند. پس از شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده از رقبای متمرکز آنها یعنی بایننس و کوین بیس، به دلیل نقض مقررات اوراق بهادار، سه صرافی غیرمتمرکز برتر 444 درصد افزایش حجم معاملات را تجربه کردند. این افزایش درحالی صورت می‌گیرد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تلاش دارد تعریف «صرافی» را به گونه‌ای تغییر دهد که صرافی‌های غیرمتمرکز را نیز شامل شود. شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر پارادایم استدلال کرده است که صرافی‌های غیرمتمرکز با تعریف فعلی «صرافی» در قوانین اوراق بهادار مطابقت ندارند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array