به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده به دنبال یافتن راهی برای برکناری گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) از سِمَت خود هستند، اما قانونی بودن این اقدام پیچیده‌تر از اعمال یک قانون واحد خواهد بود.

روز 12 ژوئن (22 خرداد)، نماینده جمهوری‌خواه اوهایو، وارن دیویدسون (Warren Davidson)، لایحه ثبات بخشیدن به کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) را با قصد اخراج گنسلر معرفی کرد. رئیس فعلی کمیسیون از زمانی که در آوریل 2021 (اردیبهشت 1400) سوگند یاد کرد، در این سمت مشغول فعالیت است و انتظار می‌رود این دوره تا سال 2026 ادامه یابد.

با وجود این که دیویدسون با ادعای سوءرفتار و سوءاستفاده از قدرت، اتهاماتی جدی علیه گنسلر مطرح کرده است، ولی برکناری یک مقام در یک آژانس مستقل که توسط رئیس جمهور ایالات متحده معرفی شده و به تایید مجلس سنا رسیده است، موضوع کوچکی نیست. به عنوان مثال، در حالی که رؤسای جمهور ایالات متحده می‌توانند از یک کمیسر SEC بخواهند استعفا دهد یا فشارهای سیاسی ظریفی برای این کار بر او اعمال کنند، ولی احتمالاً صلاحیت اخراج او را نخواهند داشت.

گنسلر

حداقل به گفته یک کارشناس حقوقی، اجبار یکی از مقامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار به برکناری، به دلیل موثقی نیاز دارد. به موجب حکمی که در سال 2010 در دادگاه عالی صادر شد، رئیس جمهور نمی‌تواند شخصاً کمیسیونرها را برکنار کند، مگر در شرایط خاص، که با عنوان “استاندارد ناکارآمدی، غفلت از انجام وظیفه، یا تخلف” شناخته می‌شود.

سایر مقامات، مانند منشی‌های کابینه، «به درخواست شخص رئیس‌جمهور» خدمت می‌کنند، یعنی می‌توان در هر زمانی از آنها درخواست کرد که آنجا را ترک کنند. اعضای کنگره نیز این قدرت را دارند تا با دو سوم آرا، قانون‌گذاران دیگر را اخراج کنند، اگرچه این رویکرد به قدری نادر است که تنها 20 بار در کل تاریخ ایالات متحده اتفاق افتاده است.

گری گنسلر هفته گذشته پس از طرح دو شکایت جداگانه کمیسیون علیه دو صرافی رمزارزی بایننس و کوین بیس به دلیل ارائه اوراق بهادار ثبت نشده، خشم فزاینده‌ای را در فضای کریپتو و همچنین در میان برخی از قانون‌گذاران برانگیخت. در این پرونده‌ها لیست بلندبالایی از چندین توکن ارائه شده بود که این کمیسیون آنها را به عنوان اوراق بهادار ثبت نشده در نظر می‌گیرد. مجموع توکن‌های این لیست به حدود 68 ارز دیجیتال می‌رسد.

دیویدسون قانون ضد گنسلر را ماه آوریل در پاسخ به توییت پل گروال (Paul Grewal)، مدیر ارشد حقوقی کوین بیس پیشنهاد کرد. قانون ثبات کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، در صورت تصویب، می‌تواند ساختار کمیسیون را تغییر دهد و ششمین عضو را به اعضای آن اضافه کند. به‌علاوه، برخی اختیارات خاص رئیس نیز به کمیسیونرها منتقل می‌شود. این نهاد در حال حاضر متشکل از چهار کمیسیونر و یک رئیس است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array