به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، یکی از تحلیلگران پلتفرم تحلیل داده سنتیمنت (Santiment)، روز 3 مارس (12 اسفند) با انتشار ویدئویی در یوتیوب به کاهش علاقه نهنگ‌ها به بیت کوین [BTC] و اتریوم [ETH] اشاره کرده است. پس از افزایش قیمت بیت کوین طی چند روز گذشته، نهنگ‌ها مشغول دامپ دارایی‌های خود بوده‌اند. این موضوع به شدت باعث نگرانی تحلیلگران شده است؛ چرا که فشار فروش ایجاد شده می‌تواند منجر به افت دوباره قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال شود.

علاوه بر این، داده‌های پلتفرم تحلیلی گلس‌نود (Glassnode) حاکی از آن است که تعداد کل نهنگ‌های بیت‌کوین روز ۴ مارس (13 اسفند) به پایین‌ترین سطح سه ساله خود یعنی ۱۶۶۳ آدرس رسیده است. پیش از این، در فوریه 2013 (بهمن 1391) تعداد 1665 آدرس نهنگ به عنوان پایین‌ترین رقم ثبت شده بود.

آیا نهنگ‌های اتریوم روند بیت کوین را دنبال می‌کنند؟

نکته جالب توجه اینجاست که همین روند در نمودار اتریوم نیز مشاهده می‌شود، زیرا نهنگ‌ها علیرغم پامپ قیمت، به دامپ دارایی‌های خود ادامه می‌دهند. هرچند، ممکن است دلیل حرکت نهنگ‌های اتریوم (ETH) متفاوت باشد؛ چرا که این احتمال وجود دارد که آنها دارایی‌های خود را قبل از راه‌اندازی هاردفورک شانگهای به قراردادهای استیکینگ شبکه منتقل کنند.

نمودار موجودی بیت کوین

منبع: Santiment

 

آن روی سکه

اگرچه نهنگ‌ها دارایی‌های خود را می‌فروشند، سایر معیارهای آن‌چین در شبکه بیت کوین (BTC) وضعیتی صعودی را حکایت می‌کنند. به عنوان مثال، موجودی بیت کوین (BTC) در صرافی‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است، این درحالی است که همین موجودی خارج از صرافی‌ها در حال افزایش است. این نشانه مثبتی است، چراکه نشان می‌دهد بازار رمزارزی اعتماد کاملی به بیت کوین دارد.

نمودار نهنگ بیت کوین

منبع: Santiment

براساس داده‌های پلتفرم کریپتو کوانت (CryptoQuant)، جریان خالص بیت‌کوین در صرافی‌ها در مقایسه با هفت روز گذشته بسیار پایین بوده است. این اطلاعات تاحدودی امیدوارکننده هستند، چرا که ظاهراً نشان‌دهنده فشار فروش کمتر است. علاوه بر این، اندیکاتور Binary CDD بیت کوین به رنگ سبز درآمده است، که به این معنی است که حرکت هولدرهای بلندمدت طی هفت روز گذشته کمتر از حد میانگین بوده است و این نشان‌دهنده اراده آنها برای نگهداری دارایی‌های خود می‌باشد.

یکی دیگر از سیگنال‌های صعودی مهم بیت کوین این است که شاخص مقاومت نسبی (RSI) در موقعیت اشباع فروش قرار گرفته است که به نوبه خود احتمال افزایش قیمت در روزهای آینده را افزایش می‌دهد. افزون بر این، تعداد آدرس‌های جدید در شبکه بیت کوین به بالاترین سطح خود طی 21 ماه گذشته رسیده است و همین امر باعث تقویت هرچه بیشتر اعتماد سرمایه‌گذاران به این دارایی دیجیتال شده است.

با این حال، هنوز نمی‌توان با قاطعیت احتمال یک سناریوی نزولی را رد کرد؛ چرا که با وجود اینکه معیارهای فوق از احتمال تداوم یک روند صعودی پشتیبانی می‌کنند، ولی همچنان معیارهایی هستند که به نفع خرس‌ها می‌باشد. نسبت MVRV  بیت کوین در نتیجه روند نزولی اخیر کاهش یافته است و می‌تواند منجر به سقوط بیشتر قیمت آن شود. به نظر می‌رسد که تقاضا در بازار مشتقات نیز همزمان با کاهش نرخ تأمین مالی DyDx کاهش یافته است.

از سوی دیگر، تعداد کیف پول‌های فعالی که برای ارسال و دریافت این دارایی استفاده می‌شوند نیز کاهش یافته است. بنابراین، با در نظر گرفتن مجموعه این داده‌ها، فقط می‌توان در مورد واکنش‌های کوتاه مدت بیت کوین اظهار نظر کرد. در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین بدون تغییر چندان ملموسی نسبت به 24 ساعت گذشته (0.13+) با قیمت 22 هزار و 423 دلار معامله می‌شود.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: ambcrypto

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array