به گزارش واحد تحلیل ایران دکونومی، بازار خودرو طی سال‌های اخیر به یکی از ملتهب‌ترین و در عین حال جذابترین بازارها تبدیل شده است. تقریباً هر نوع تصمیم‌گیری سیاسی و اقتصادی بر نوسان بازار این صنعت اثر‌گذار بوده است. از سال 1397 بود که با جدی شدن تحریم این صنعت، قیمت‌ها در بازار سیر صعودی به خود گرفت؛ به طوری که در نهایت با افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات دو خودروساز بزرگ کشور در فروردین 1402، کف قیمت خرید خودرو صفر در ایران از 400 میلیون تومان عبور کرد.

سیر صعودی و نوسان قیمت‌ها تا آنجا پیش رفت که نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان پاسخگویی و استیضاح وزیر صمت اسبق (فاطمی امین) شدند. فاطمی امین در تاریخ 10 اردیبهشت 1402نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد و همین خبر به سرعت بر بازار تاثیر گذاشت. حدوداً از اواسط اردیبهشت 1402 رکود معاملات خودرو تعمیق شد و رفته‌رفته نمودار قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفت.

خودرو

چند هفته‌ای است که بازار، دچار نوسانات عجیبی شده است. قیمت برخی از محصولات ایران خودرو تا 100 میلیون کاهش یافته و از سوی دیگر محصولات محبوب سایپا نیز کاهش قیمتی در حدود 60 الی 80 میلیون تومان را تجربه کرده‌اند.

قطعاً عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا کاهش قیمت کنونی شکل گیرد که از آن جمله می‌توان به عوامل زیر اشاره نمود:

  • کاهش اندک قیمت ارز و مهمتر از آن ثبات نرخ ارز
  • لایحه‌ دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده؛ لایحه‌ای که طبق آن، هر شخص حقیقی (هر ایرانی) بدون داشتن کارت بازرگانی می‌تواند نسبت به واردات دست دوم‌ها اقدام کند.
  • شروع به کار سامانه یکپارچه که طی این طرح تمامی متقاضیان بدون قرعه کشی در صف خرید قرار خواهند گرفت.
  • طرح مالیات بر عایدی سرمایه که توانست تا حد زیادی دست سوداگران را از بازار کوتاه سازد.
  • در نهایت عرضه بالاتر از تقاضا که به دلیل ثبت نام 3 میلیون خودرو در سامانه یکپارچه صورت گرفته است.

بازار خودرو به کدام سو حرکت خواهد کرد؟

به نظر می‌رسد که مهمترین عامل در ثبات و کاهش قیمت خودرو در کنار ثبات نرخ ارز، متعهد بودن خودروسازان است. کل تولید دو خودروساز بزرگ کشور 1 میلیون و در بهترین حالت 1.2 میلیون در سال است. در حال حاضر و طی دور اول ثبت‌نام در سامانه یکپارچه حدود 1 میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند. در دور دوم نیز قطعاً بیش از یک میلیون نفر متقاضی ثبت نام کرده‌اند و بدین ترتیب تولیدات دو خودروساز تا سال 1403 پیش‌فروش شده است.

سوال اصلی اینجاست که آیا این کاهش قیمت ها ادامه‌دار خواهد بود؟ آیا به نقطه تعادلی قیمت کارخانه‌ای و بازار محصولات نزدیک شده‌ایم؟

اگر قیمت روزهای اخیر را بررسی کنیم، خواهیم دید که اکثر محصولات؛ چه داخلی و چه خارجی، به یک حد تعادلی رسیده‌اند و توان کاهش بیشتر را ندارند؛ کما اینکه ابتدای هفته نیز شاهد رشد بسیار اندک در برخی محصولات بودیم. این رفتار رفت و برگشتی همان رکود و نقطه تعادلی قیمت است.

کارشناسان این بازار معتقدند در صورت ادامه ثبات نرخ ارز و قیمت خودرو در بازار، تمایل بیشتری برای معامله ماشین ایجاد خواهد شد و بازار کاملاً از رکود خارج می‌شود.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک نمایید.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array