به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از اینکه اوپک پلاس اعلام کرد تولید نفت خام خود را بیش از یک میلیون بشکه در روز در ماه ژوئیه کاهش خواهد داد، قیمت نفت به معنای واقعی کلمه در چند ثانیه پس از شروع معاملات دوشنبه (15 خرداد، 5 ژوئن) افزایش یافت.

وزارت انرژی عربستان اعلام کرد که تولید این کشور از حدود ۱۰ میلیون بشکه در ماه می تا ۹ میلیون بشکه در روز در ژوئیه کاهش پیدا می‌کند که بزرگ‌ترین کاهش تولید این کشور طی سال‌های گذشته است. اوپک پلاس که از سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و متحدینش به رهبری روسیه تشکیل شده، حدود ۴۰ درصد از نفت خام دنیا را تولید می‌کند. این بدان معناست که سیاست‌های این ائتلاف تأثیر بزرگی بر قیمت نفت دارد.

کالاها از زمان بحران مالی جهانی در سال 2008 تا بدین اندازه در کانون توجهات نبوده‌اند، زیرا معامله‌گران قصد سرمایه‌گذاری در بازارهایی را دارند که درگیر تورم بالا و بحران بدهی ایالات متحده است که ریسک رکود در سطح جهانی را افزایش داده است.

کاهش تولید نفت خام اوپک پلاس

 پس از اینکه اوپک پلاس اعلام کرد تولید خود را بیش از یک میلیون بشکه در روز در ماه ژوئیه کاهش می‌دهد، قیمت نفت خام در بازار افزایش یافت. این اقدام اوپک پلاس فدرال رزرو را با وضعیت جدیدی روبه‌رو کرده است. همان‌طور که می‌دانید، همبستگی قوی بین تورم و قیمت کالا وجود دارد. زمانی که تورم با سرعتی بالا شتاب می‌گیرد، قیمت کالاها نیز افزایش می‌یابد.

نفت خام

به گفته اقتصاددانان برجسته، کاهش تولید نفت خام اوپک پلاس به احتمال زیاد تورم را افزایش داده و تلاش‌های بانک‌های مرکزی برای کاهش فشارهای تورمی را از مسیر خود خارج خواهد کرد. برخی از اقتصاددانان حتی پیش‌بینی کردند که کاهش تولید منجر به افزایش قیمت نفت خام به بالای 100 دلار در هر بشکه خواهد شد.

وضعیت اقتصاد کلان آتشیست که دامنگیر کومودیتی‌ها خواهد شد

صرف نظر از هر وضعیتی که از اینجا به بعد در سال 2023 رخ می‌دهد، نمی‌توان انکار کرد که پس‌زمینه اقتصاد کلان چندان خوشبینانه نبوده و ممکن است کاملاً بازارهای کالایی را با چالش مواجه سازد.

ما تقریباً در نیمه سال 2023 هستیم که سالی چالشی برای کالاها بوده است. دقایقی پس از نشست سیاست پولی ماه می فدرال رزرو مشخص شد که چندین مقام ارشد فدرال رزرو از لزوم ادامه افزایش نرخ بهره به عنوان بهترین راهکار در برابر تورم حمایت می‌کنند.

با این حال، یک مشکل وجود دارد! شرایط کنونی بازارهای اقتصادی و مالی دیگر نمی‌تواند افزایش نرخ را تحمل کند.

پس از 10 افزایش متوالی، فدرال رزرو نرخ بهره را به 5.25 درصد افزایش داده است که بالاترین سطح از سال 2007 بوده و به منطقه محدود کننده رسیده است.

هرچه به قلمرو محدودکننده نزدیکتر شویم، شاهد رویدادهایی مانند دومین، سومین و چهارمین ورشکستگی تاریخی بانک‌های بزرگ خواهیم بود که همه در دو ماه گذشته رخ داده‌اند. در حال حاضر پرونده‌های ورشکستگی در بالاترین سطح خود از سال 2008 قرار دارد.

بیشتر اقتصاددانان مدت‌هاست که احساس می‌کنند فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را بیش از حد پیش برده است. اکنون با افزایش احتمال افزایش نرخ بهره دیگر در این ماه، بزرگترین خطر این است که فدرال رزرو ممکن است زیاده روی کرده باشد.

کشور‌های غربی از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته میلادی، اوپک را متهم به دست‌کاری قیمت نفت و تضعیف اقتصاد دنیا از طریق قیمت‌های بالای انرژی کرده‌اند. غرب همچنین اوپک را متهم به طرف‌داری از روسیه می‌کند.

اوپک هم در پاسخ اعلام کرده که چاپ پول غرب طی یک دهه گذشته تورم را بالا برده و کشور‌های تولیدکننده نفت را مجبور کرده ارزش اصلی‌ترین صادرات خود را حفظ کنند.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array