به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به اتهام نقض قوانین اوراق بهادار فدرال از صرافی بایننس شکایت کرد، قیمت بیت کوین در عرض یک ساعت حدود 5 درصد کاهش یافت. حتی با وجود حمایت شدن قیمت در ناحیه 25500 دلاری، سرمایه‌گذاران هنوز نتوانسته‌اند از شوک تأثیرات بالقوه این اقدامات نظارتی که علاوه بر بایننس، چانگ پنگ ژائو (CZ)، مدیرعامل آن را نیز شامل می‌شود، خارج شوند.

به گفته جف دورمن (Jeff Dorman)، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارایی دیجیتال آرکا (Arca)، تأثیر مستقیم تعطیلی فعالیت بایننس در ایالات متحده موضوع بحث نیست؛ چون این شرکت در آمریکا فعالیتی ندارد. اتهامات غیرجنایی گذشته نباید ساختارهای بین‌المللی فعلی بایننس را بی‌ثبات کند. با این حال، او انتظار دارد بعد از این احساسات منفی به طور گسترده در بازار حاکم شود.

نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین. منبع: کوین مارکت کپ

بایننس تنها نکته نگران‌کننده نیست

حتی اگر اتهامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه بایننس در میان مدت تاثیر کمی داشته باشد یا اصلاً بازار را تحت تاثیر قرار ندهد، هنوز ابهاماتی در مورد پرونده دیجیتال کارنسی گروپ (DCG) و شرکت تابعه آن یعنی جنسیس کپیتال (Genesis Capital) وجود دارد که روز 19 ژانویه (29 دی 1401) اعلام ورشکستگی فصل 11 نمودند.

اکنون معامله‌گران منتظرند ببینند آیا بیت کوین بار دیگر حمایت 25000 دلاری را لمس خواهد کرد یا نه. این منطقه از روز 17 مارس (26 اسفند 1401) تاکنون مشاهده نشده بود. هرچند، با توجه به اینکه از بحران سقف بدهی ایالات متحده جلوگیری شده است، احتمال افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین در کوتاه مدت تاحدودی بعید به نظر می‌رسد.

اگر پرمیوم قراردادهای آتی بیت کوین منفی شود یا اگر هزینه‌های پوشش ریسک با استفاده از آپشن‌های بیت کوین (BTC) افزایش یابد، سرمایه‌گذاران باید بیش از قبل جوانب احتیاط را رعایت کنند.

واکنش متفاوت بازارهای مشتقات بیت کوین

معاملات آتی سه ماهه بیت کوین در میان نهنگ‌ها و میزهای آربیتراژ محبوبیت زیادی دارد. با این حال، این قراردادهای دارای بازه زمانی ثابت، معمولاً با اختلاف قیمتی جزئی نسبت به بازارهای اسپات معامله می‌شوند، که نشان می‌دهد فروشندگان برای به تاخیر انداختن تسویه حساب خود، پول بیشتری می‌خواهند.

در نتیجه، قراردادهای آتی بیت کوین (BTC) در بازارهای سالم باید با 5 تا 10 درصد اختلاف قیمت سالانه معامله شوند. این وضعیت با عنوان کونتانگو (contango) شناخته می‌شود و مختص بازارهای رمزارزی نیست.

پرمیوم سالانه بیت کوین
پرمیوم سالانه بیت کوین در معاملات آتی ۲ ماهه. منبع: Laevitas

به‌طور کلی، معامله‌گران بیت کوین از روز اول ژوئن (10 خرداد) بسیار محتاطانه عمل کرده‌اند، زیرا اختلاف قیمت معاملات آتی زیر 4 درصد باقی مانده است. از سوی دیگر، پس از افشای اتهامات کمیسیون بورس علیه بایننس در تاریخ 5 ژوئن، این شاخص به 3.5٪ رسید.

علاوه بر این، معامله‌گران باید بازارهای آپشن بیت کوین را نیز با دقت بررسی کنند تا بفهمند که آیا اصلاح اخیر باعث خوش‌بین شدن سرمایه‌گذاران شده است یا خیر. شاخص شیب دلتای 25 درصد (delta skew) نشانه‌ای است که از وضعیت فشار بیش از حد میزهای آربیتراژ و بازارسازها برای محافظت صعودی یا نزولی خبر می‌دهد.

به طور خلاصه، اگر معامله‌گران کاهش قیمت بیت‌کوین را پیش‌بینی کنند، این معیار به بالای 7 درصد افزایش می‌یابد و فازهای هیجانی، شیب دلتای منفی 7 درصدی رانشان می‌دهند.

آپشن‌های 30 روزه بیت کوین.
شیب دلتای 25 درصد آپشن‌های 30 روزه بیت کوین. منبع: Laevitas

همانطور که می‌بینید، با توجه به شیب دلتای 25 درصد آپشن‌های بیت کوین، دیدگاه معامله‌گران به طور ناگهانی نزولی شده است، زیرا این اندیکاتور روز 5 ژوئن به 11 درصد رسیده است. این سطح بالاترین رقم طی سه ماه گذشته بود.

ادامه روند نزولی همزمان با حس ترس، تردید و عدم اطمینان در بازار

آپشن‌های بیت‌کوین و بازارهای آتی در اصل، نشان می‌دهند که روند نزولی بازار پس از لمس ناموفق مقاومت 31000 دلاری در تاریخ 14 آوریل (25 فروردین) آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است، اگرچه هیچ تاثیر قابل‌توجهی در ساختار کلی بازار وجود نداشته است. ممکن است برای تفسیر پیامدهای بالقوه اقدامات اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار خیلی زود باشد، چون به نتیجه رسیدن این دادگاه ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد.

در نتیجه، کسانی که معمولاً روی روند صعودی بیت کوین شرط‌بندی می‌کنند باید انتظارات خود را تعدیل نمایند تا این حس عدم اطمینان برطرف شود.

تا زمانی که شفافیت بیشتری در مورد وضعیت دیجیتال کارنسی گروپ (DCG) و جنسیس کپیتال و امکان تداوم فعالیت بایننس در بحبوحه قوانین سخت‌گیرانه‌ ایالات متحده وجود نداشته باشد، انگیزه کمتری برای وارد عمل شدن خریداران بلندمدت و دفاع از حمایت بسیار مهم 25000 دلاری وجود دارد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array