به گزارش ایران دکونومی، شرکت‌های پرداخت‌یار اخیراً بیش از هر زمان دیگری زیر ذره بین شاپرک قرار گرفته‌اند. نتیجه این نظارت مسدود شدن درگاه شرکت‌های پرداخت‌یار وندار و پی بود. گرچه درگاه وندار در نهایت از سوی شاپرک رفع محدودیت شد، اما مشکلات مسدودی همچنان گریبانگیر پرداخت پی است. این در حالیست که پرداخت پی، علاوه بر مسدود شدن درگاهش توسط شاپرک، سایت و دامنه آن هم از دسترس خارج شده است. 

ادیب حافظی گل، مدیرعامل شرکت پرداخت پی در مصاحبه‌ای به کارنگ گفته: علاوه بر اینکه بانک مرکزی با بستن حساب‌های این شرکت خسارت هنگفتی را به آن وارد کرده، دستور به فیلتر شدن سایت پی نیز تیر خلاصی بوده که می‌توانسته به این کسب‌وکار زده شود. 

او در مورد خسارتی که در این مدت و به دنبال بسته شدن درگاه خود با آن مواجه بودند گفت: «خسارت‌ها آنقدر بالاست که در حال‌ حاضر قابل ارزیابی نیست. حداقل روزی ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان ورود پذیرنده‌ها به حساب ما بوده که حالا این میزان تراکنش را از دست داده‌ایم. در کنار توقف تعداد تراکنش، ۲۴ هزار پذیرنده داشتیم که تمام آنها را با توقف درگاه پرداخت پی از دست داده‌‌ایم. خسارت فقط هم مادی نیست، بخش قابل توجه خسارتی که به ما وارد شده معنوی است. استرسی که در این مدت به کسب‌وکار ما وارد شد، غیر قابل بازگویی است».

او اعلام می‌کند که در این بین هیچ کسی هم پاسخگوی آنها نیست و از هفته گذشته محدودیت پیش روی آنها وارد فاز جدیدتری شده؛ به طوری که نام دامنه آنها که از ارزش بالایی هم برخوردار است، فیلتر شده است. 

در همین زمینه میلاد جهاندار، بنیان‌گذار باهمتا تأکید کرد که مسدود شدن درگاه‌های این دو پرداخت‌یار هزینه غیر‌قابل جبرانی را به کل کشور وارد می‌کند.

او در این مورد گفته است: «این کسب‌وکارها از فعالان قدیمی حوزه پرداخت‌ هستند. وقتی شرکتی به این نقطه می‌رسد، یعنی کل کشور برای آن هزینه پرداخت کرده‌ و برخوردهایی از این دست که منجر به بسته شدن درگاه‌ها شود، تصمیمی بی‌بازگشت است».

به باور او هزینه آسیبی که این شرکت‌ها می‌بینند را کل کشور پرداخت می‌کند. جهاندار تأکید می‌کند که این تصمیم‌ها باعث ایجاد موج ناامیدی در شرکت‌ها می‌شود.

استدلال شاپرک برای مسدودسازی‌ درگاه پرداخت یارها چیست؟

بر اساس الزامات، ضوابط و فرآیندهای اجرایی، فعالیت پرداخت‌یاران و پذیرندگان پرداخت‌یار تنها مجاز به تجمیع مبالغ ناشی از تراکنش‌های پذیرندگان پشتیبانی شده خود در حسابی هستند که در موافقت‌نامه بین پرداخت‌یار و شاپرک اعلام شده‌اند و استفاده از هر نوع حساب دیگری برای تجمیع مبالغ تراکنش‌ها ممنوع است. همچنین ارائه خدمات پرداخت توسط پرداخت‌یار باید صرفاً در صورت یکسان بودن منشأ درخواست تراکنش با آدرس اینترنتی ثبت شده در سامانه جامع پذیرندگان انجام شود و شاپرک در این زمینه فعالیت پرداخت پی را مصداق ارائه اطلاعات نادرست در تعریف در سامانه جامع پذیرندگان در تراکنش‌های اینترنتی دانسته است.

شاپرک اذعان داشته است که ارائه اطلاعات نادرست از کد صنف پذیرندگان پشتیبانی شده با کسب‌وکار واقعی پذیرنده پشتیبانی شده و عدم ثبت اطلاعات صحیح منطبق با کسب‌وکار از دیگر موارد تخلفی است که شاپرک به پرداخت پی نسبت داده است. این تخلف در موضوع عدم رعایت الزامات کلان بانک مرکزی در حوزه‌های پول و اعتبار مطرح شده است.

مدیرعامل شرکت پرداخت پی در نامه‌ای که به شاپرک ارسال کرده، موارد مطرح شده در نامه شاپرک از جمله تجمیع وجوه و ارائه اطلاعات نادرست در تعریف در سامانه جامع پذیرندگان را رد کرده است. با این حال، شاپرک در پاسخ به نامه حافظی در سوم بهمن ماه گذشته، تمام موارد مطرح شده در نامه هشتم دی‌ ماه را تایید کرده و موضوع تجمیع وجوه پذیرنده متعلق به پرداخت‌یار و تسویه با شبای پرداخت‌یار را مصداق تخلف درجه یک دانسته است.

مسدود شدن درگاه‌های این دو شرکت پرداخت‌یار، خسارت جبران‌ناپذیری را به کسب‌وکارها تحمیل کرده است و حتی حکم رفع توقف صادر شده توسط دیوان عدالت اداری هم در عمل راهگشا نبوده است. حال باید دید که در نهایت نقطه پایان این کشمکش‌ و خسارات و تبعات ناشی از آن کجاست.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array