به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اخیراً به دلیل وجود عدم اطمینان درباره وضعیت اقتصاد کلان و نقدینگی پایین بازار، نوسانات بیت کوین به پایین‌ترین سطوح تاریخی خود رسیده است. با این حال، داده‌های آن‌چین و بازارهای آپشن به احتمال افزایش دوباره نوسانات در ماه ژوئن اشاره دارند.

شاخص نوسانات بیت کوین (BVIN)، که نوسانات روزانه بیت کوین را اندازه‌گیری می‌کند، نشان می‌دهد که نوسانات 30 روزه قیمت بیت کوین حدود 1.52 درصد بوده است که از نصف میانگین سالانه آن در طول تاریخ بیت کوین که معمولاً بالای 4 درصد است، کمتر می‌باشد.

طبق اعلام پلتفرم تحلیلی گلس‌نود (Glassnode)، انتظار افزایش نوسانات «نتیجه منطقی» است که بر اساس این واقعیت گرفته می‌شود که تنها در 19.3 درصد از تاریخ قیمت بیت‌کوین سطوح پایین نوسان مشاهده شده است.

آخرین گزارش هفتگی این شرکت تحلیل داده نشان می‌دهد که معیار نوسانات ماهانه برای بیت ‌کوین به زیر مرزهای پایینی باندهای بولینگر سقوط کرده است، که نشان‌دهنده افزایش نوسان در آینده نزدیک است.

بولینگر باند بیت کوین
باندهای بولینگر و اشاره به افزایش نوسان ماهانه بیت کوین. منبع: Glassnode

معیار هولدرهای بلندمدت بیت کوین به شکست قیمت اشاره دارد

اخیراً حجم انتقال درون زنجیره‌ای بیت کوین در صرافی‌های ارزهای دیجیتال نیز تا پایین‌ترین سطوح تاریخی خود کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، بیت کوین با قیمتی به نفع هولدرهای کوتاه‌مدت معامله می‌شود که نشان‌دهنده «موقعیت متعادل سود و زیان برای سرمایه‌گذاران جدیدی» است که در طول و پس از چرخه صعودی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ این دارایی را خریداری کرده‌اند. در حال حاضر، 50 درصد از سرمایه‌گذاران جدید روی سود و بقیه در ضرر هستند.

با این حال، در حالی که دارندگان کوتاه‌مدت به سطوح تعادلی رسیده‌اند، هولدرهای بلندمدت در روند اصلاح اخیر حرکاتی انجام داده‌اند که به عقیده تحلیلگران دلیل اصلی افزایش نوسانات خواهد بود.

گلس‌نود کوین‌هایی با طول عمر بیش از 155 روز در یک کیف پول واحد را تحت عنوان هولدرهای بلند‌مدت دسته‌بندی می‌کند. نوارهای خاکستری در تصویر زیر نشانگر اندیکاتور مخارج باینری هولدرهای بلندمدت (LTH) هستند که نشان می‌دهد که آیا میانگین هزینه هولدرهای بلندمدت طی هفت روز گذشته برای کاهش کل دارایی آنها کافی هست یا خیر.

در این نمودار می‌بینیم که در موارد قبلی، هرگاه هزینه LTH افزایش یافته است، معمولاً با افزایش نوسانات همراه بوده است.

هزینه‌های هولدرهای بلندمدت بیت کوین
هزینه‌های هولدرهای بلندمدت. منبع: Glassnode

روند اصلاحی اخیر بیت کوین با یک افت جزئی در این اندیکاتور همراه بود که « نشان می‌دهد از هر هفت روز، چهار روز  شاهد سرمایه‌گذاری خالص توسط هولدرهای بلندمدت بوده است، که سطحی شبیه به رویدادهای خروج نقدینگی از ابتدای سال تاکنون است».

اکنون تحلیلگران انتظار دارند که نوسانات به یک سطح تعادلی برسد که در آن، بازار عمدتاً به دلیل انباشت یا توزیع موجودی هولدرهای بلندمدت حرکت می‌کند.

تایید احتمال افزایش نوسانات توسط داده‌های بازارهای آپشن

داده‌های بازار آپشن نیز نشان‌دهنده یک نظریه مشابه در مورد افزایش قریب‌الوقوع نوسانات است. آخرین انقضای بازارهای آپشن در ماه می، علیرغم انقضای بزرگ 2.3 میلیارد دلاری ارزش مفهومی (notional value)، یک رویداد کسل‌کننده بود. با این حال، کاهش طولانی مدت نوسانات می‌تواند نشان‌دهنده یک حرکت بزرگ از نظر قیمت در آینده نزدیک باشد.

آخرین گزارش آلفای بیت‌فینکس (Bitfinex) نشان می‌دهد که شاخص نوسانات ضمنی سی‌روزه صرافی دربیت (DVOL)، که نشان‌دهنده انتظار بازار از نوسانات ضمنی بیت‌کوین در 30 روز آینده است، از عدد 50 درست قبل از انقضای قراردادهای آپشن تا عدد 45 کاهش یافته که نشان‌دهنده پایین‌ترین سطح سالانه آن است.

شاخص DVOL برای آپشن‌های بیت کوین
شاخص DVOL برای آپشن‌های بیت کوین. منبع: Bitfinex

نوسانات ضمنی در بازارهای آپشن به انتظارات بازار از نوسانات آتی یک دارایی اصلی اشاره دارد که در قیمت آپشن‌ها منعکس می‌شود. تحلیلگران بیت‌فینکس معتقدند که انتظارات نوسانات پایین ممکن است به دلیل “رویدادهای آتی که احتمالاً بازار را به حرکت درمی‌آورد” یا “افزایش عدم اطمینان یا حس ریسک‌گریزی میان فعالان بازار” رخ دهد.

در حال حاضر، معامله‌گران آپشن‌های بیت کوین، با نشان دادن حس ریسک گریزی بیشتر، پوزیشن‌های نزولی خود را از ماه می تا ژوئن (اواسط اردیبهشت تا اواسط تیر) بیشتر کرده‌اند.

نسبت قراردادهای فروش به خرید (put-to-call) در آپشن‌های بیت کوین از 0.38 به 0.50 افزایش یافته است. افزایش نسبت آپشن‌های فروش (put) نشان می‌دهد که معامله‌گران به طور فزاینده‌ای نسبت به بیت کوین دیدگاهی نزولی دارند.

در حال حاضر تحلیلگران بیت‌فینکس (Bitfinex) انتظار دارند که در ماه ژوئن (خرداد و تیر)، به ویژه نزدیک به زمان انقضای قراردادهای پایان ماه، با “تلاطم احتمالی بازار و نوسانات کوتاه مدت بیشتری در قیمت”روبه‌رو شوند.

سطوح بالقوه قیمتی که می‌توانند با توجه به پوزیشن‌های بازار آپشن، حداکثر سطوح ضرر (max pain) برای انقضای ماه می و ژوئن را نشان دهند به ترتیب 27000 و 24000 دلار هستند. معیار “حداکثر ضرر” مفهومی است که در معاملات آپشن برای اشاره به قیمتی استفاده می‌شود که در آن خریداران بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array