به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قرار است روز 31 می (10 خرداد)، بیش از 386 میلیون توکن آپتیمیزم (OP) به ارزش 587 میلیون دلار با قیمت فعلی، همزمان با پایان دوره سرمایه‌گذاری مشارکت‌کنندگان و سرمایه‌گذاران اولیه آزادسازی شود. این مسئله نگرانی‌هایی در مورد افزایش احتمالی فشار نزولی بر قیمت ایجاد کرده است.

آزادسازی روز 31 می توکن‌های آپتیمیزم یکی از بزرگترین رویدادهای آزادسازی توکنی است که برای امسال برنامه‌ریزی شده است. با توجه به اینکه مجموع عرضه در گردش فعلی این توکن فقط 335 میلیون توکن است باز کردن قفل این دارایی به طور بالقوه می‌تواند باعث افزایش بیش از 100 درصدی عرضه در گردش این ارز شود.

طبق تحلیل‌های صورت گرفته توسط شرکت تحقیقاتی Unlock Calendar، باز کردن قفل توکن‌های آپتیمیزم می‌تواند فشار فروش قابل توجهی را بر این توکن وارد کند؛ چرا که سرمایه‌گذارانی که در مراحل اولیه این دارایی را خریداری کرده‌اند، منتظر کسب سود قابل توجه حاصل از فروش دارایی‌های خود هستند.

بزرگترین سرمایه‌گذاران اولیه آپتیمزیم شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارزهای دیجیتال پارادایم (Paradigm)، اندریسن هوروویتز (Andreessen Horowitz (a16z)) و شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر آی‌دی‌ای‌او کولاب (IDEO CoLab Ventures) هستند. بر اساس داده‌های CryptoRank، شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در مرحله اولیه فروش این توکن شرکت کردند یعنی پارادایم و IDEO ، در حال حاضر بیش از 10000 درصد از سرمایه اولیه خود سود کسب می‌کنند.

به طور کلی، میانگین قیمت خرید برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر تقریباً 0.24 دلار است؛ به این معنی که در حال حاضر، این شرکت‌ها در مجموع به 529 درصد سود می‌رسند.

آزادسازی توکن چیست؟

آزادسازی توکن، رویدادهایی برنامه‌ریزی‌شده هستند که در آن توکن‌های اختصاص داده شده به سرمایه‌گذاران اولیه و مشارکت‌کنندگان اصلی توسعه، پس از یک دوره زمانی مشخص، «آزاد می‌شوند». پروژه‌های رمزارزی معمولاً تضمین می‌کنند که این توکن‌ها برای جلوگیری از فروش عظیم دارایی‌ها در طول دوره‌های پایین بودن نقدینگی، «قفل» هستند؛ چراکه این اتفاق می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت آن دارای داشته باشد.

آپتیمیزم (Optimism) پروژه‌ای است که به عنوان راه‌حل مقیاس‌بندی لایه 2 شناخته می‌شود که هدف آن انجام تراکنش‌ها و فعالیت‌های سریع‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتر در شبکه اتریوم است.

روز اول ژوئن سال گذشته (11 خرداد 1401)، آپتیمیزم با اولین ایردراپ رسمی خود عرضه شد و توکن‌های OP را به حدود 250 هزار آدرس مرتبط با کاربران اولیه شبکه تحویل داد. در تاریخ 9 فوریه 2023 (20 بهمن 1401)، دومین ایردراپ بزرگ این شبکه انجام و بیش از 11 میلیون توکن OP در 307000 آدرس منحصربه‌فرد توزیع شد.

قیمت آپتیمیزم قبل از آزادسازی
پرایس اکشن توکن آپتیمیزم (OP) در 30 روز گذشته. منبع: CoinGecko

در حالی که این ایردراپ‌ها باعث جهش‌های کوتاه مدت در فعالیت‌های معاملاتی این ارز شدند، قیمت توکن OP طی چند ماه گذشته روندی نزولی داشته است. به علاوه، این شبکه پیش از رویداد آزادسازی توکن، افت کوتاه مدت قابل توجهی را متحمل شده است و در حال حاضر با قیمتی در حدود 1.51 دلار معامله می‌شود که در 24 ساعت گذشته حدود 8.5 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طبق داده‌های وبسایت کوین گکو (CoinGecko) توکن آپتیمیزم (OP) نسبت به بالاترین قیمت خود یعنی 3.54 دلار که روز 24 فوریه سال جاری (5 اسفند 1401) ثبت شد، 53 درصد کاهش یافته است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array