به گزارش ایران دکونومی، هدف از برگزاری نمایشگاه پست، معرفی جدیدترین فناوری‌ها، دستاوردها و خدمات زنجیره تامین، صنعت پست و لجستیک خرده فروشی با رویکرد تحول دیجیتال و هوشمندسازی است.

به گفته سایت نمایشگاه، در این نمایشگاه همه اکوسیستم صنعت پست گرد هم  آمدند تا ضمن تبادل دانش میان بازیگران فعال این اکوسیستم، بازدیدکنندگان نیز با دستاوردهای مهم این صنعت آشنا شوند. اکوسیستم پست، تجارت الکترونیک و لجستیک هوشمند مرکز توجه این نمایشگاه خواهد بود و با رویکردی تعاملی سعی می‌شود جنبه‌های مختلف هوشمندسازی، دیجیتال مارکتینگ، سهولت در انجام خدمات و سرعت عمل را در معرض دید مخاطبین قرار دهند.

در بخش افتتاحیه نمایشگاه، عیسی زارع‌پور (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات)، محمود لیایی (مدیرعامل شرکت پست)، محمد موسوی (معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت) و بهزاد شیری (مدیرعامل پست بانک ایران) حضور یافتند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در افتتاحیه نمایشگاه پست با اشاره به تاثیر شکل‌گیری نمایشگاه پست بر این صنعت و قدردانی از برگزارکنندگان این نمایشگاه گفت: نمایشگاه پست می‌تواند نقطه عطف لجستیک در کشور باشد.

زارع‌پور با تاکید بر رشد ایران در حوزه اقتصاد الکترونیکی ادامه داد: ایران در بخش اقتصاد الکترونیکی در جهان پیشرو است و اولین کشوری است که ٩٨ درصد از تراکنش‌ها به‌صورت الکترونیکی جابه‌جا می‌شود و این به‌معنی پیشگام بودن کشور در این حوزه است.

او با اشاره به اهمیت زیرساخت گفت: ما در حوزه اقتصاد الکترونیکی زیرساخت و بستر بسیار همواری داریم، اما برای صنعت پست نیاز به زیرساخت داریم.

وزیر ارتباطات موارد زیرساختی دیگری را برای رشد صنعت پست یادآور شد و افزود: حساب امانی برای مشتری بسیار مهم است، یعنی تا رسیدن بسته پستی به مشتری، کالا تضمین کیفیت شود؛ و لجستیک هم قابل اتکا و هوشمند عمل کند.

در ادامه زارع‌پور از اختصاص اینترنت به چهارهزار روستا در کشور گفت: ایران جزو چند کشور اول در جهان است که به ٩٢درصد روستاهای بالای ٢٠ خانوار، اینترنت رسانده و این اتفاق بزرگی در کشور است. (پیوست)

گفتگو با شرکت‌های نمایشگاه پست

طی بازدید از نمایشگاه، با استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور داشتند، گفتگو کردیم و در خصوص علت حضور و نمایشگاه از آن‌ها پرسیدیم:

دکتر علی‌نقیان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و رئیس هیئت مدیره شرکت لجستیک هوشمند پارس گفت: با توجه به حوزه فعالیت ما و مخاطبان ما که شرکت‌های پخش هستند، تصمیم گرفتیم در نمایشگاه شرکت کنیم تا با آن‌ها دیدار داشته باشیم. من نمایشگاه را بسیار منظم ارزیابی می‌کنم، بستر مناسبی که ایجاد کرده، باعث می‌شود که هم رقبا و هم مخاطبانمان را بشناسیم.

این شرکت که از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده است، با استفاده از هوش مصنوعی، راهکارهایی برای بهینه‌سازی برای مسیرهای حمل کالا ارائه می‌دهد. اولین محصول این استارتاپ هم توزیکو نام دارد.

مرضیه عباسی‌فرد، هم‌بنیانگذار ایست‌بان، استارتاپی‌ که به رانندگان در مناطق شلوغ کمک می‌کند تا جای پارک پیدا کنند و بتوان از فضاهای خالی درآمد کسب کرد، گفت: استارتاپ ما تازه شکل گرفته و ما با هدف معرفی استارتاپ و جذب سرمایه‌گذار در این نمایشگاه حضور یافتیم. نمایشگاه هم تا به الان وضعیت خوبی داشته و ما توانستیم با شرکای تجاری خود ارتباط برقرار کنیم.

امیر الداغی، مدیر توسعه کسب‌وکار استارتاپ باربانت، استارتاپی که بازارگاه لجستیک هوشمند در دو بازار درون شهری و برون شهری را داراست، نیز توضیح داد: ما دو هدف اصلی برای حضور در این نمایشگاه داریم: اول ارتباط با مشتریان بازار هدف ما، دوم آشنایی با شرکای تجاری که بتوانیم ارتباط کاری خود را شکل دهیم. حقیقتاً تصور نمی‌کردم به این خوبی از نمایشگاه استقبال شود.

مهیار محمدی، مدیر ارشد مارکتینگ دیجی‌اکسپرس، بازوی لجستیک دیجی‌کالا نیز با انتقاد از نمایشگاه گفت: نمایشگاه از این جهت که توانستیم ارتباطات خوبی بگیریم، خوب بود؛ اما برد رسانه‌ای مناسبی نداشت تا مخاطبان را به بازدید دعوت کند. ما جلسات خوبی داشتیم و بازدید وزیر هم تاثیر خوبی داشت، اما تبلیغات کافی نبود، به همین خاطر برخی شرکت‌های فعال مثل تیپاکس یا اسنپ‌باکس یا شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل مثل کشتیرانی یا ایرلاین‌ها حضور نداشتند.

پاویون منتورها در نمایشگاه پست

بخش جذاب دیگری که در نمایشگاه دیده می‌شود، پاویون منتورهاست، که ۳۰ متخصص از حوزه‌های مختلف برای ارائه مشاوره، در آن حضور یافتند. سارا نعمتی مسئول پاویون منتورهای نمایشگاه پست، در گفتگو با ایران دکونومی گفت: در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف، بسته به نوع مخاطب، پاویون منتورها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند، در نمایشگاه‌های تخصصی مثل پست، افراد به هدف ارتباط با حوزه تخصصی خود حضور می‌یابند و بحث مشاوره و منتورشیپ کمتر اتفاق می‌افتد. در این نمایشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان مختلفی از شهرهای دیگر هم حضور دارند و در منطقه فعالیت خود، امکان ارتباط با این منتورها را ندارند و پاویون این فرصت را برای آن‌ها به وجود می‌آورد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array