به گزارش ایران دکونومی و به نقل از مهدی صادقی‌نسب در رویداد ابرکلاس: در نوامبر سال ۲۰۲۲ شرکت HPE به ارائه نسل جدید سرورهای خود یعنی  Gen 11 پرداخته است. از آنجای که این نسل از سرورها از فناوری‌های پیشرفته‌تری نسبت به نسل قبلی استفاده می‌کند، سعی شد به‌طور کاملاً جامع اما کاربردی به پیشرفت‌های سرورهای HPE صورت پرداخته شد.

در آخرین  نسل HPE از پردازشگرهای نسل چهارم Intel Xeon Scalable و AMD EPYC استفاده شده است. همچنین طبق اعلام رسمی شرکت HPE از پردازشگرهای خانواده Amptere Altra استفاده شده است. پردازشگرهای Ampere متعلق به شرکت Ampere Computing است که در سال ۲۰۱۷ آغاز به کار نمود و در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ شرکت HPE با توجه به توافقات صورت گرفته شده با این شرکت اعلام کرد که در سرورهای Gen 11 از این پردازشگر استفاده خواهد نمود.

همچنین در سرورهای Gen 11 از‌Memoryهای 5 DDR نیز استفاده شده، که این مدل رم‌ها نسبت به رم‌های  DDR 4 دارای ظرفیت بالاتری تا  256 GB و پهنای باندی معادل  4800 MT/Sاست.

در این نسل از سرورها کارت‌های شبکه200 GbE  نیز افزوده شده است که به کاربران امکان جابه‌جایی اطلاعات با سرعت بیشتری را می‌دهد.

HPE با ارائه سرورهای  Gen 11درگاه PCIe نسل ۵ را ارائه نمود. این درگاه‌ها سرعتی معادل ۳۲GT/S و پهنای باندی معادل ۱۲۸GB/S دارند که نسبت به Gen 11  دارای Performance دو برابری می‌باشند و می‌توانند با توان بیشتری اطلاعات را بین CPU و درگاههای PCIe جابه‌جا نمایند. البته همچنان Backward Compatibility بین این درگاه و نسل قبلی یعنی Gen 4 وجود دارد.

یکی دیگر از فناوری‌های جدید به‌کار رفته در این سرورها تکنولوژی Liquid Cooling برای خنک کردن پردازشگرها می‌باشد که به آن می‌توان به‌عنوان یکی از رویکردهای جدید در بحث استفاده بهینه از انرژی اشاره نمود. البته شرکت HPE در سرورهای نسل۱۱ همچنان از تکنولوژی Air Cooling نیز برای خنک کردن پردازشگرها استفاده می‌کند. اما کاربران امکان انتخاب هر یک از این دو محصول را دارند. در ضمن باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر تکنولوژی Liquid Cooling دارای محدودیت‌هایی می‌باشد که در زمان انتخاب باید به آن دقت نمود.

افزایش توان Power Supply به ظرفیت2200 W  نیز از دیگر تغییرات در این نسل از سرور های HPE  می باشد که با ارائه این Power Supply به کاربران اجازه بهره‌گیری از پاورهایی با ظرفیت بالا را داده است.

از قابلیت‌های جدید در RAID Controllerها می‌توان به پشتیبانی درایوهای NVME نسل پنجم در Software RAID Controller  اشاره نمود که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون استفاده از کارت‌های سخت‌افزاری Storage Controller از درایوهای NVMe استفاده نمایند. همچنین در نسل ۱۱ سرورهای HPE درایوهای EDSFF NVMe معرفی شده است که این درایوها از درگاه‌های Gen 5 بهره میبرد که به‌عنوان جایگزین درایو های SSD ۲,۵ Inch خواهند بود. این درایوها Performance بسیار بالاتری نسبت به درایوهای SSD SAS و SSD SATA خواهد داشت.

با ارائه سرور های نسل ۱۱، شرکت HPE قابلیت مدیریت راه دور سیستم  ILO 6را بر روی سرورهای خود عرضه نمود. یکی از تغییرات بسیار مهم در ILO 6 اضافه شدن امکان امنیتی احزار هویت تجهیزات بر اساس SPDM می‌باشد که شرکت HPE سعی نموده بر اساس معماری  Zero-Trust Security از آسیب‌پذیری‌هایی که ممکن است در اجزاء مختلف سخت افزار به وجود بیاید تا حد امکان جلوگیری کند.

و در پایان مقایسه ای بین نسل های Gen 10 و Gen 10 Plus با  Gen 11صورت پذیرفت. در این مقایسه به‌صورت کلی اجزای سرورها با یکدیگر مقایسه شدند و تکنولوژی‌های بکار رفته در سرورهای نسل‌های قبلی با نسل ۱۱ به‌طور خلاصه مرور گردید.

گفتنی است که رده ProLiant RL جزء محصولات جدیدی است که برای اولین بار در نسل ۱۱ سرورهای جدید HPE ارائه شد. در این سرور با بهره‌گیری از پردازشگر Ampere Altra محصولی برای محیط‌های Cloud-Native ارائه نموده است تا در صورت نیاز کاربران بتوانند در Use Caseهای مربوطه از این Solution استفاده کنند.

از آنجایی که Gen11 سرورهای HPE در حال حاضر فقط برای بعضی مدل‌ها توسط شرکت HPE ارائه شده، در آینده نزدیک شاهد ارائه نسل 11 برای مدل های دیگر نیز خواهیم بود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array