به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، دامیننس استیبل کوین‌های وابسته به دلار ایالات متحده در بازار کریپتو، طی یک سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است. در حالی که اکثر این دارایی‌ها در یک روند نزولی کلی قدم برمی‌دارند، بر اساس داده‌های وبسایت کوین گکو (CoinGecko)، تتر (USDT) دوباره به سطوح تاریخی خود بازگشته است.

در 12 ماه گذشته، سهم یواس‌دی کوین (USDC) شرکت سیرکل (Circle) از کل بازار کاهش یافته و در زمان نگارش این مطلب، از 34.88 درصد به 23.05 درصد رسیده است. سهم استیبل کوین دلاری بایننس (BUSD) نیز در همین دوره از 11.68 درصد به 4.18 درصد سقوط کرده است. این در حالی است که استیبل کوین دای (DAI) که در ماه می 2022 (اردیبهشت 1401) از سهم  بازار 4.05 درصدی برخوردار بود، تا مرز 3.66 درصد کاهش یافت.

با وجود این روند کاهشی، تتر (USDT) در این مدت در حال رشد بوده است. به بیان دقیق‌تر، چیرگی تتر در بازار استیبل کوین‌ها در حال حاضر به حدود 65.89 درصد می‌رسد. این رقم سال گذشته حدود 47.04 درصد بود. در همین حال، ارزش بازار تتر تا مرز 83.1 میلیارد دلار افزایش یافته است، در حالی که ارزش بازار یواس‌دی کوین (USDC) از اوج 55 میلیارد دلاری خود تا مرز 29 میلیارد دلار سقوط کرده است.

جرمی آلر (Jeremy Allaire)، مدیر عامل سیرکل، در مصاحبه اخیر با بلومبرگ، سرکوب مکرر صنعت کریپتو توسط رگولاتورهای ایالات متحده را عامل اصلی کاهش ارزش بازار استیبل کوین‌ها دانسته است. ولی به نظر می‌رسد که شرایط فعلی در ایالات متحده به نفع تتر بوده باشد.

دامیننس تتر و استیبل کوین ها
مقایسه دامیننس استیبل کوین‌های دلاری. منبع: CoinGecko

واکنش تتر و سایر استیبل کوین‌ها به بحران‌های اقتصادی اخیر

بحران اخیر بانکی در ایالات متحده منجر به کاهش ارزش USDC در ماه مارس شد، زیرا ذخایری به ارزش 3.3 میلیارد دلار در بانک سیلیکون ولی، یکی از سه بانک اصلی ورشکسته دوستدار رمزارزها، مسدود شد. علیرغم تضمین‌های سیرکل، بازار به سرعت به این خبر واکنش نشان داد و نتیجه آن، دیپگ شدن یواس‌دی کوین از پشتوانه دلاری خود بود.

با توجه به همبستگی فزاینده میان بازار کریپتو و امور مالی سنتی، استیبل کوین‌ها به محبوبتی روزافزون دست پیدا کرده‌اند. گزارشی که اخیراً توسط هیئت ریسک سیستماتیک اروپا منتشر شد، به لزوم وجود شفافیت بیشتر در بازار دارایی‌های دیجیتال، به ویژه برای ذخایر استیبل کوین اشاره داشت.

تتر به دلیل عدم شفافیت خود، در سال‌های گذشته به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این شرکت رمزارزی متعلق به هولدینگ آی‌فینکس (iFinex) مستقر در هنگ کنگ، در سال 2021 توسط دفتر دادستان کل نیویورک به اتهام ارائه اطلاعات نادرست در مورد پشتوانه ارزهای فیات از ذخایر خود، 18.5 میلیون دلار جریمه شد. به علاوه، این شرکت صادرکننده استیبل کوین ملزم شد شفافیت مالی بیشتری ارائه نماید.

تیم مدیریت تتر تاکنون با اتهامات منفی زیادی در توییتر مقابله کرده است. علاوه بر این، این شرکت پس از فروپاشی بانک سیلیکون ولی، به دنبال کاهش مراودات خود با سیستم بانکی است. آخرین گزارش حسابرسی شرکت حاکی از آن است که تتر در سه ماهه اول سال 2023 بیش از 4.5 میلیارد دلار ذخایر خود را از بانک‌ها خارج کرده است که منجر به کاهش قابل توجهی در ریسک طرف مقابل (counterparty risk) در بحبوحه عدم اطمینان اقتصادی در سطح جهان شده است.

افزون بر این، تتر اسناد خزانه‌داری خود را به بالاترین سطح یعنی بیش از 53 میلیارد دلار یا 64 درصد از ذخایر خود افزایش داده است. بر اساس این گزارش، USDT در کنار سایر دارایی‌ها، اکنون با 85 درصد پول نقد، معادل‌های نقدی و سپرده‌های کوتاه‌مدت پشتیبانی می‌شود.

در همین حال، شرکت سیرکل نیز اقدامات مشابهی انجام داده است. گزارش شده است که این صادرکننده استیبل کوین ذخایر خود را برای کاهش ریسک در مواجهه با عدم قطعیت اقتصاد کلان تعدیل کرده و هیچگونه اوراق خزانه‌داری که سررسید آنها پس از اوایل ماه ژوئن امسال باشد را در اختیار ندارد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array