به گزارش ایران دکونومی، به تازگی خبرگزاری دولت از افتتاح فرودگاه گناباد خبر داده و آن را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های خراسان رضوی نامیده که پس از یک انتظار 30 ساله به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

گناباد شهر دانشگاهی است که حدود 88 هزار نفر جمعیت دارد و افراد بسیاری برای تحصیل و تدریس به این شهرستان تردد می‌کنند؛ از همین رو بسیاری از خیرین و مسئولان این شهرستان به فکر تاسیس فرودگاه افتادند؛ اما سوال اصلی اینجاست که آیا این فرودگاه می‌تواند در آینده یک فرودگاه اقتصادی باشد یا اینکه به مانند بسیاری از فرودگاه‌های دیگر زیان‌ده خواهد بود؟

در حالی خبر از افتتاح فرودگاه گناباد منتشر شده است که بی‌مسافر ماندن تعداد زیادی از فرودگاه‌های کشور به دلیل قدرت اقتصادی پایین مردم، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را به این فکر انداخت برای چند سال ساخت فرودگاه را متوقف کند.

در همین راستا، سال گذشته بود که ابراهیم مرادی، عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: برخی مطالبات اجتماعی و در کنار آن مطالبات و پیگیری‌های سیاسی سبب شده تا شاهد احداث برخی فرودگاه ها بدون توجیه اقتصادی در کشور باشیم. البته موضوع ساخت فرودگاه‌های غیر اقتصادی کشور تنها متعلق به سال‌های اخیر نیست بلکه در دهه‌های مختلف و در زمان پیش از انقلاب نیز اینگونه اقداماتی بوده و فرودگاه رامسر نیز به همین شیوه احداث شده است.

او بیان کرد: پیشنهاد ما به دولت و مجلس شورای اسلامی این است که در برنامه هفتم توسعه و یک دوره پنج ساله ایجاد و احداث فرودگاه جدید را ممنوع کنند.

فرودگاه

چرا فرودگاه‌های کشور بی‌مسافر ماند؟

در حال حاضر بسیاری از فرودگاه‌های کشور به دلیل نبود ناوگان هوایی بی‌پرواز مانده است؛ به‌طوری که این روزها حتی یافتن بلیت هواپیما در مسیرهای پرتردد به ویژه در روزهای پایانی هفته و روزهای تعطیل به یک کار بسیار مشکل تبدیل شده است.

در واقع عدم‌همخوانی عرضه با تقاضا در صنعت حمل‌ونقل هوایی منجر به نجومی شدن قیمت بلیت هواپیما شده است. بنا به گفته مسئولان، در حال حاضر ناوگان هوایی کشور به 550 فروند هواپیما نیاز دارد، این در حالی است که تنها حدود 180 فروند هواپیما در چرخه حمل‌ونقل هوایی فعال است؛ بدان معنا که صنعت هوایی از کمبود 370 فروند هواپیما رنج می‌برد.

حتی محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اذعان می‌کند که در شرایط کنونی تعداد فرودگاه‌های کشور با ناوگان هوایی ما تناسب ندارد و به همین دلیل به دنبال توسعه بیشتر نیستیم.

از این رو ساخت فرودگاه گناباد با توجه به کمبود ناوگان هوایی و از سمت دیگر کاهش قدرت خرید مردم برای سفرهای هوایی این ابهام را به وجود می‌آورد که آیا این فرودگاه نیز قرار است که به زمره فرودگاه‌های غیراقتصادی کشور بپیوندد.

با وجود اینکه گفته می‌شود افتتاح این فرودگاه آرزوی دیرینه مردم شهر گناباد بوده است اما باید مسئولان پاسخ دهند که آیا این فرودگاه با بررسی‌ کارشناسی و توجیه اقتصادی ساخته شده است یا خیر؟

اما بررسی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران و خیران گنابادی تامین هزینه‌ بلیت پروازهای فرودگاه گناباد را متقبل شدند؛ در واقع سرمایه‌گذاران و خیران گنابادی تامین بخشی از هزینه‌ بلیت پروازهای فرودگاه این شهرستان را به مدت ۱۰ ماه به صورت چارتر بعد از بهره‌برداری در سال جاری متقبل شده‌اند.

همین موضوع نشان می‌دهد این فرودگاه تا مدتها به اندازه ای که پروازهای برنامه ای داشته باشد، مسافر نخواهد داشت و از لحاظ اقتصادی سودده شدن این فرودگاه به شدت زیر سوال است، از این رو استمرار پروازها در این فرودگاه از هم‌اکنون مورد ابهام است.

هزینه ساخت فرودگاه گناباد

گفته می‌شود که با راه‌اندازی فرودگاه گناباد علاوه بر مردم این شهرستان، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان‌های بجستان، رشتخوار، مه‌ولات، خواف در خراسان رضوی و نیز شهرستان‌های فردوس، سرایان، خضری دشت بیاض و قائن در شمال استان خراسان جنوبی نیز از ظرفیت این فرودگاه برخوردار می‌شوند. اما این سوال مطرح می‌شود که چند درصد این جمعیت توانایی و قدرت سفر با حمل و نقل هوایی را دارند.

لازم به ذکر است، تاکنون دو هزار و 500 میلیارد ریال برای این فرودگاه هزینه شده است و هزار میلیارد تومان بودجه توسط مجلس محقق شده است. همچنین علاوه بر این مبلغ ۹۴۵ میلیارد ریال اعتبار هم در سال جاری برای اجرای طرح توسعه فرودگاه گناباد اختصاص یافته است.

منبع: تین‌نیوز

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array