به گزارش ایران دکونومی، در دی ماه گذشته، قرار بود در محل‌های نزدیک به حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری، اینترنت قطع شود.

به گفته اکوایران، «عبدالرسول پورعباس»، رئیس سازمان سنجش کشور در نشست خبری خود توضیحاتی در خصوص قطعی اینترنت در زمان کنکور 1402 ارائه داد و گفت: در بحث امنیت، آخرین حلقه محافظت از آزمون، بحث اینترنت است که برای آن در دستورالعمل شاک (شورای امنیت کشور) قطع سراسری یا نقطه‌ای ارتباطات اینترنتی مطرح شده است و درخواست ما باید به دبیرخانه شورای امنیت کشور برود و اگر تصویب شود، ابلاغ می‌شود.

بنا به گفته پورعباس، نحوه اجرای این امر و اختیارات کامل آن با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

پس از این اتفاق، و مشکلاتی که مردم و کسب‌وکارها، با قطعی اینترنت با آن مواجه شدند، وزیر علوم از مردم پوزش خواست.

ایرنا نوشته بود: «محمدعلی زلفی‌گل» روز جمعه در گفت وگوی خبری در حاشیه برگزاری آزمون سراسری ورودی دانشگاه‌ها با بیان اینکه این قطعی اینترنت در اطراف حوزه‌های امتحانی برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده و از این بابت پوزش می‌طلبم، تاکید کرد: این مصوبه شورای امنیت کشور بوده و قانوناً باید اجرا می‌شد.

وزیر علوم تصریح کرد: این محدودیت برای حکمفرمایی عدالت آموزشی و پیشگیری از تخلفات احتمالی بوده است.

پیش از این نیز رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: تاکنون هیچ برگشت پاسخی به حوزه‌های امتحانی در کنکور امسال اتفاق نیفتاده و تقلبی صورت نگرفته است.

«عبدالرسول پورعباس» در همین ارتباط خاطرنشان کرد: روز گذشته ۲۹ دی ماه سه صفحه از دفترچه سؤالات قبل از پایان آزمون منتشر شد، اما به سرعت توانستیم متخلف را شناسایی و بازداشت کنیم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور روز پنجشنبه (۲۹ دی ماه) نیز پس از بازدید از چندین حوزه امتحانی و در پایان برگزاری آزمون گفت: بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌های دریافتی با همراهی داوطلبان و عموم مردم این آزمون در سلامت کامل برگزار شد.

زمزمه‌هایی مبنی بر قطع مجدد اینترنت در زمان کنکور سراسری، مجدداً از سر گرفته شده است؛ که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات اعلام کرد: تا حالا چیزی در مورد قطعی اینترنت به ما ابلاغ نشده، ولی نظر تخصصی ما در جلساتی که شرکت می‌کنیم این است که اینترنت قطع نشود.

وی در خصوص وضعیت اینترنت در کنکور تیرماه ۱۴۰۲ گفت: سیاست ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که اینترنت را برای هیچ کاری قطع نکنیم، البته ما تصمیم‌گیر نیستیم، شوراهای مرتبط هستند که در این خصوص تصمیم می‌گیرند.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه اینترنت تبدیل به نیاز ضروری و روزمره مردم شده و در صورت قطع آن مشکلات جدی برای مردم به وجود می‌آورد، نظر تخصصی ما در وزارت ارتباطات این است که به هیچ وجه اینترنت برای هیچ چیزی نباید قطع شود.

زارع پور در ادامه گفت: تا حالا چیزی در مورد قطعی اینترنت به ما ابلاغ نشده، ولی نظر تخصصی ما در جلساتی که شرکت می‌کنیم این است که همانطور که قبلاً هم اعلام کردیم و موضوع قطع اینترنت برای امتحانات نهایی بود، بنده به صراحت مخالفت کردم و گفتم که حتی یک دقیقه هم ما اینترنت را برای این موضوع قطع نمی‌کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: سال گذشته قطع اینترنت در محل‌های برگزاری آزمون مصوبه شورای امنیت کشور بود، ولی ما در همان مصوبه هم اعلام کردیم که باید به دنبال راه‌های جایگزین رفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان با اشاره به روش‌های جدیدی که برای مقابله با تقلب وجود دارد، گفت: باید در حوزه‌های امتحانی از دستگاه‌های آشکاریاب سیگنال استفاده کنند که در حال حاضر هم سازمان سنجش و هم آموزش و پرورش به این دستگاه‌ها مجهز هستند. نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود.

حال پس از این ابراز نظر وزیر ارتباط و عذرخواهی وزیر علوم در نوبت قبل، به نظر می‌رسد خبری از قطعی اینترنت نیست، اما باز هم نمی‌توان با اطمینان اظهارنظر کرد، اینترنت کشور هم اکنون با محدودسازی، سرعت پایین و فیلترینگ روبه‌روست.

منبع: مهر

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array