به گزارش ایران دکونومی، طبق آمار زمستان ۱۴۰۱، سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از تمامی بیکاران، ۳۷.۲ درصد بوده که در این بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری آمار بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. البته بررسی تغییرات شاخص نشان داده است که این رقم نسبت به سال قبل‌تر کاهش ۰.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

از طرفی هم در این بازه زمانی سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان نیز ۲۷.۴ درصد بوده که از این میان زنان نسبت به مردان در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است. بررسی‌ها در این خصوص نشان می‌دهد که در فصل مشابه سال قبل‌تر از آن، این رقم ۰.۸ درصد افزایش داشته است.

با این اوصاف، محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار تا شهریور ماه امسال خبر داده و گفت که با راه‌اندازی نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار، اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان اعم از دانش‌آموختگان و سایر افراد جویای کار فراهم خواهد شد.

او رسیدن به اجماع در سطح  سیاست‌گذاری ملی را یکی از راه‌کارهای حل مسئله بیکاری دانش آموختگان دانسته، افزود که موضوع اشتغال دانش‌آموختگان یک موضوع فرابخشی است و نمی‌توان توسط یک دستگاه خاص این مشکل و چالش را برطرف کرد.

این در حالی است که با گزارش این مقام وزارت کار، نزدیک به یک میلیون نفر فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارند که به تبصره وی، فقدان اطلاعات دقیق و تکمیلی به خصوص مدرک تحصیلی، رشته، سن، محل زندگی، تراکم جمعیتی استان‌ها و مهارت‌های تخصصی از مهم‌ترین چالش اساسی جهت رفع این مسئله می‌باشد.

بیکاری که یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصاد کشورها در دنیاست، از یک‌سو عمق مشکلات یک اقتصاد را مشخص می‌کند و از سوی دیگر آثار روانی بر جمعیت هر کشور، خصوصاً افراد متخصص و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد؛ به همین دلیل کاهش یا افزایش افراد بیکار، از جمله عوامل مهم و اثرگذار در بررسی کارنامه عملکرد اقتصادی دولت‌ محسوب می‌گردد.

‌معاون اشتغال وزارت کار که این سخنان را در نشست تخصصی کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور مطرح می‌کرد، گفت که این همایش ملی با هدف تصویرسازی بازارکار دانش‌آموختگان در قالب زیست‌بوم ملی اشتغال و تحلیل نقش دانش‌آموختگان در برنامه‌ ایجاد یک میلیون شغل در سال، برگزار می‌شود.

کریمی‌بیرانوند اشتغال دانش‌آموختگان را یک موضوع فرابخشی دانست و تأکید کرد که نمی‌توان توسط یک دستگاه خاص این مشکل و چالش را برطرف کرد. او راه‌اندازی نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار را برای منظم‌سازی و ایجاد شفافیت در جهت اطلاع‌رسانی از وضعیت این دانش‌آموختگان مهم و امیدوار کننده بیان کرد.

این در حالی است که ایجاد هماهنگی با دستگاه‌های مختلف برای اشتغال‌زایی، از مأموریت‌های اصلی وزارت کار از سوی رئیس جمهوری تعیین گردیده است. برای همین از مسئولان این وزارت‌خانه خواسته شده تا در عرصه اشتغال با راه اندازی و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی در زمینه اشتغال، بستری فراهم کنند تا اطلاعات مربوط به فرصت‌های شغلی و همچنین توانمندی‌ و مهارت‌ کارجویان به صورت شفاف در آن درج شود، تا از این طریق هم کارجویان و هم متقاضیان نیروی کار، نیازهای خود را تأمین نمایند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array