به گزارش ایران دکونومی، محسن کریمی، معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی از راه‌اندازی پیام‌رسان بانکی مشترک میان کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی تا یک ماه دیگر خبر داده و گفت که با راه‌اندازی این سیستم، کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی دیگر بی‌نیاز از سوئیفت می‌شوند. او این سخنان را امروز (چهارشنبه، ۳ خرداد ماه) در حاشیه پنجاه‌ویکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی درباره مسائل مطرح شده در این اجلاس دو روزه اظهار کرد.

به گفته او، کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی برای ارسال و دریافت پیام‌های بانکی خود، نیاز به یک زیرساخت پیام‌رسانی استاندارد دارند، اما به دلیل این‌که سوئیفت در دسترس همه کشورها نیست و از آنجایی که هزینه‌های خودش را هم دارد کشورها تصمیم گرفتند که یک سیستم اختصاصی برای خودشان داشته باشند.

در حال حاضر ۹ کشور آسیایی عضو این اتحادیه پایاپای هستند، همچنین ۲ کشور بلاروس از اروپا و موریس از آفریقا نیز درخواست عضویت در اتحادیه پایاپای آسیایی را داده‌اند که درخواست‌های آنها توسط اعضای این اتحادیه در حالت بررسی قرار دارد. علاوه بر آن تعدادی از کشورهای آسیایی نیز برای عضویت در این اتحادیه دعوت شده‌اند.

معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی افزود که جهموری اسلامی ایران از سال گذشته یک پیام‌رسان اختصاصی برای مبادله پیام‌های بانکی بین اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی طراحی و در اجلاس سال ۱۴۰۱ مطرح کرده بود، در این مدت این طرح در کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی بررسی گردیده و اعضای این اتحادیه بر لزوم جایگزینی این پیام‌رسان اختصاصی بین اعضاء و جایگزینی آن به جای سوئیفت تأکید کردند که احتمالاً تا یک ماه آینده در میان اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی اجرا گردد.

در مورد ظرفیت این پیام‌رسان جدید می‌توان گفت که تنها برای اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر بوده که البته آن‌گونه که تأکید شده است می‌تواند ۱۰۰ درصد نیاز اعضاء را پوشش داده و با جایگزینی سوئیفت باعث کاهش هزینه مبادلات بین اعضاء گردد.

کریمی اما گفت که آنچه در جلسات اتحادیه پایاپای آسیایی و همچنین در این اجلاس دو روزه مطرح شده، ظرفیت سنجی به کارگیری پول‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی است که کاملاً متفاوت از رمزارز است و به هیچ عنوان درباره استفاده از رمزارز صحبتی در این نشست به‌میان نیامده است. البته باید اضافه کرد که درباره ظرفیت‌سنجی به کارگیری پول‌های دیجیتال کشورها، بررسی‌های مطالعاتی در جریان است.

گفتنی است که اتحادیه پایاپای آسیایی از دهه ۱۹۷۰ شکل گرفت و از همان ابتدا هدف آن تأکید بر کاهش نیاز دلار در مبادلات ارزی بین اعضاء بود. به گفته معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی، در سال‌های اخیر که تحریم‌ها و شرایط نواسان دلار اتفاق افتاد، نیاز به مبادلات تجاری اعضاء با ارزهای محلی بیشتر شده و استفاده از ارزهای محلی به‌جای دلار و یورو در دستور کار اعضاء قرار گرفته است.

محسن کریمی تأکید کرد که کشورهای آسیایی از جمله کشورهای عربی مثل سوریه نیز می‌توانند درخواست عضویت در اجلاس پایاپای آسیایی را بدهند و درخواست آن‌ها توسط اعضاء اتحادیه همچنان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

او همچنین از راه‌اندازی دفتر بانک وی‌تی‌بی روسیه در ایران خبر داده و گفت که براساس درخواستی که از سوی این بانک روسی به بانک مرکزی ارائه شد، اکنون یک دفتر نمایندگی از سوی این بانک در تهران راه‌اندازی شده، اما دفتر به معنای افتتاح شعبه نیست و در این دفتر کارهای نیازسنجی، بازاریابی و مشتری‌یابی صورت می‌گیرد. البته برای درخواست شعبه باید خود بانک وی‌تی‌بی روسیه درخواست رسمی ارائه کند و مطابق آن بانک مرکزی مجوز صادر می‌کند که به‌طور معمول این روند ممکن است دو سال زمان را دربر بگیرد.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array