به گزارش ایران دکونومی، مسیر اصلی درآمد این شرکت از کمیسیون رانندگان است و ۹۶درصد درآمد سال گذشته تپسی از همین محل تامین شده است. در یکسال گذشته تعداد رانندگان این تاکسی اینترنتی، چیزی حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است. سود خالص این شرکت نیز حدود ۸۷ میلیارد تومان گزارش شده که رشدی ۳۵۲ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

درآمد تپسی از دیگر مسیرها به این صورت بوده است: از سرویس تلفنی حدودا ۲۱ میلیارد تومان، سوءپیشینه سفیران حدوداً ۲.۱ میلیارد تومان، راه‌اندازی مجدد حدودا ۲ میلیارد تومان و جریمه رانندگان متخلف حدوداً ۱۵۵ میلیون تومان.

ارزش سفر ماهانه تپسی حدود ۳۴۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ بوده که منجر به درآمد ماهانه ۵۲ میلیارد تومانی (۱۵ درصد کمیسیون) برای این شرکت شده است.

گفته می‌شود درآمدهای عملیاتی، هزینه‌های فروش، اداری و عمومی، هزینه‌های مالی و سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی این شرکت هم افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش، هزینه‌های تپسی در سال گذشته به این صورت بوده است: هزینه‌های سربار مربوط به استهلاک که بیش از ۱۳۶ میلیارد تومان برآورد شده، هزینه تبلیغات با حدود ۱۰۱ میلیارد تومان، حقوق و دستمزد بیش از ۶۵ میلیارد تومان.

آمارهای تپسی نشان می‌دهد که تعداد کاربران مسافر این تاکسی اینترنتی حدود ۳۰ درصد و تعداد کاربران راننده آن نیز ۵۰ درصد افزایش یافته است. در سال گذشته تپسی ۲.۲۴ میلیون راننده و ۲۳.۵ میلیون کاربر داشته است.

یکی از دلایل اصلی افزایش تعداد کاربر راننده و مسافر، گسترش فعالیت این شرکت در شهرهای جدید است. بنابر اعلام تپسی، این تاکسی اینترنتی اکنون در ۳۳ شهر فعالیت دارد و خدمات ارائه می‌کند. از این تعداد، بستر خدمت برای ۱۸ شهر در سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی شده است و ۷ شهر نیز در مرحله شبکه‌سازی قرار دارند و برای تثبیت موقعیت بایستی سرمایه‌گذاری بیشتری از سوی تپسی صورت گیرد.

تعداد پرسنل این شرکت در سالی که گذشته ۱۲۳۰ نفر بوده است که ۶۹۸ نفر آن‌ها پرسنل بازاریاب میدانی هستند.

گفتنی است سهام تپسی پس از افزایش سرمایه این شرکت، در بازار بورس تهران با قیمتی در حدود ۴۹۰ تومان معامله می‌شود. تمامی افرادی که کد بورسی دارند، می‌توانند سهام اولین استارتاپ بورسی ایران را خرید‌و‌فروش کنند.

آن‌طور که در گزارش ارزش‌گذاری تپسی در دی ماه سال ۱۴۰۰ آمده بود، ارزش سفر ماهانه ۱۹۵ میلیارد تومان و درآمد ماهانه این شرکت ۲۹.۹ میلیارد تومان بوده است. حال ارزش سفرهای ماهانه تپسی با رشدی ۶۰ درصدی، ۳۱۳ میلیارد تومان گزارش شده است. این تاکسی اینترنتی ماهانه به‌طور متوسط ۴۷ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۶۱ درصد رشد داشته است.

این ارقام و میانگین تورم ۴۰ درصدی در کشور نشان می‌دهند که تپسی عملکردی فراتر از تورم داشته است.

آینده تپسی

تپسی در گزارش تفسیری خود از چشم‌اندازش برای سالیان آینده و تبدیل‌شدن به یکی از چند هولدینگ بزرگ تکنولوژی کشور سخن گفته است. آن‌ها علاوه بر تمرکز بر رشد هسته اصلی کسب‌وکار خود (جابه‌جایی درون‌شهری مسافر)، قصد دارند به کسب‌وکارهای جدید و مرتبط ورود کنند تا سرعت رشد خود را تسریع نمایند. همچنین گسترش بازار هدف جدید با کاهش هزینه سفر و سرویس «تپسی لاین» یکی دیگر از اهداف این مجموعه است.

در گزارشی عنوان شده بود که تپسی برای راه‌اندازی سه کسب و کار جدید نیز اقدام خواهد کرد.

طراحی سوپر‌اپلیکیشن یکی از برنامه‌های شرکت تپسی است. از آنجا که در تمامی کسب‌وکارهای کاربر‌محور، هم‌افزایی سرویس‌ها در قالب سوپر‌اپ و استفاده از جامعه کاربری گسترده می‌شود، تپسی نیز مسیر رشد کسب‌وکارهای جدید را در بستر سوپر اپ هموار می‌کند.

«تپسی‌پک» یکی از جدیدترین سرویس‌های تپسی است که با هدف کاهش هزینه‌های ارسال فعالیت خود را آغاز کرده است. سفارشات تپسی‌پک به‌صورت زمان‌بندی‌شده دریافت شده و سپس با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی، مسیرهای نزدیک‌تر به یک سفیر اختصاص داده می‌شود؛ موضوعی که بنابر اعلام این شرکت، موجب می‌شود تا هزینه ارسال بسته تا ۴۰ درصد نسبت به سایر روش‌های ارسال کاهش یابد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array