به گزارش ایران دکونومی، سید احسان خاندوزی (وزیر اقتصاد) در همایش هفته ارتباطات و روابط عمومی اظهار داشت: چه کسی از مهم‌ترین ارکان تامین مالی در اقتصاد‌ها بازار سرمایه است، اما متاسفانه به لحاظ تاریخی در کشور ما این نقش، نقش ضعیفی است به جهت اینکه خود بازار در مقایسه با مجموعه اقتصاد ملی ما سهم کمی داشته است، هر چند در سال‌های اخیر این سهم افزوده و پررنگ‌تر شد؛ به‌ویژه که دوره پس از سقوط سال ۹۹ را هم پشت سر گذاشتیم.

 خاندوزی در ادامه صحبت‌های خود افزود: امسال یکی از امیدواری‌های جدی دولت این است که از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی بخش‌های واقعی اقتصاد استفاده کند.

 وزیر اقتصاد با بیان اینکه درخواست‌های بسیار خوبی از سمت شرکت‌های معتبر بورسی در دستور کار است، گفت: به رئیس سازمان بورس سپرده شده تا با سرعت بیشتری این درخواست‌ها به اجابت برسد و در نوبت قرار گیرد. حتی در مورد پیوستن به بازار، عرضه اولیه‌ها و بزرگ‌تر شدن خانواده بزرگ شرکت‌های بورسی، تقاضا‌های بسیار خوبی هم در سال گذشته وجود داشت و یکی دو مورد از خوشنام‌های اقتصاد ایران پیوستند، امسال نیز تعداد بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: به نظر می‌رسد با همه اقدامات، به جهت اهداف خود بازار که کارایی، نقدشوندگی، انصاف، سلامت و نظارت‌پذیری است و هم در نسبت بازار و اقتصاد ملی که بهره‌بردن بخش‌های بزرگ تولیدی و صادر کنندگان بزرگ از ظرفیت اوراق بدهی و بازار سهام، سال درخشان‌تر از گذشته در انتظار اقتصاد ایران خواهد بود.

بازار سرمایه

بازار سرمایه از اجزاء تشکیل‌دهنده بازار مالی است و در واقع یکی از شریان‌های اصلی تأمین مالی در اقتصاد محسوب می‌گردد. تأثیر بازار سرمایه در حرکت جریان نقدینگی و منجر شدن به رشد و توسعه اقتصادی، مسئله مهمی است که اخیراً با نگاه به رشد مساعد بازار در ایران مورد توجه قرار گرفته است. چنانچه رابطه منطقی بین بازار مالی و سایر بخش‌های اقتصادی وجود نداشته باشد، احتمال بروز اختلالات و نقصان‌هایی در ساز و کار اقتصاد وجود دارد. بازار سرمایه به سبب نقش اساسی که در گردآوری منابع از طریق پس‌اندازها، بهینه‌سازی گردش منابع مالی و هدایت آن‌ها به سوی مصارف و نیازهای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند، برخی اقتصاددانان بر این عقیده‌اند که تفاوت اقتصادهای توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته، نه در تکنولوژی پیشرفته  بلکه در وجود بازار یکپارچه فعال و گسترده است.

اهمیت توسعه بخش مالی

اهمیت توسعه ‌بخش مالی و در پی آن توسعه تأمین مالی کشور از آن‌جا نشأت می‌گیرد که بخش مالی کارآمد، نقش اساسی در تجهیز منابع برای سرمایه‌گذاری، تشویق برای ورود و تجهیز سرمایه خارجی و  همچنین بهینه‌سازی ساز و کار تخصیص منابع ایفا می‌کند و یک نظام مالی توسعه‌یافته در یک کشور، با تأمین مالی مناسب برای بخش حقیقی اقتصاد، فرصت‌های مناسبی را برای رشد و توسعه اقتصادی به وجود می‌آورد. ساختار بنگاه‌های اقتصادی و چگونگی ترکیب تامین مالی بین بازار بدهی و بازار سرمایه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. تصمیمات ساختار سرمایه از ریسک هزینه تامین مالی و فراهم نمودن بازدهی متناسب با آن اثر می‌پذیرد. از این رو طراحی ابزارهای نوین مالی با استفاده از ظرفیت‌ بازار سرمایه جهت افزایش سرمایه و تأمین مالی به‌هنگام همراه با کمترین هزینه ضروری به نظر می‌رسد.

پیش‌تر محمد علی دهقان دهنوی (رئیس اسبق سازمان بورس) گفته بود که در کشورهای بازارپایه مثلا 60 درصد از بازار و 40 درصد از بانک تأمین مالی می‌شود. در ایران بین 75 تا 80 درصد تأمین مالی از شبکه بانکی و 20 تا 25 درصد از بازار سرمایه انجام می‌شود. به نظر می‌رسد، بانک‌های ما به توسعه مورد نظر خود رسیده‌اند و زیاد جای رشد ندارند و با عمق دادن به بازار سرمایه می‌توان سهم 50 درصدی برای بازار سرمایه و 50 درصدی هم برای بانک در تأمین مالی در نظر گرفت.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array