مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه حوزه ارتباطات در فروردین ماه را ۲۱.۹ درصد اعلام کرد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۲۱.۹ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۱ برای خدمات ارتباطی هزینه کرده‌اند.

در فروردین ماه ۱۴۰۲ شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ۱۸۰.۵ (نسبت به سال پایه ۱۴۰۰) رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۷ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۵.۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایران دکونومی، براساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه بخش ارتباطات ۲۱.۹ درصد اعلام شد. کمترین تورم نقطه به نقطه از میان فهرست کالاها و خدمات مصرفی کشور متعلق به بخش ارتباطات است.

مرکز آمار می‌گوید تورم ماهانه خانوارهای کشور در فروردین سال جاری، ۳.۷ درصد و تورم ماهانه ارتباطات ۱.۹ درصد بوده است. در واقع تورم ماهانه ارتباطات از تورم ماهانه کالاهایی همچون نان و غلات، روغن‌ها و چربی‌ها، لبنیات و تخم مرغ و خدمات آموزشی بیشتر بوده است.

آخرین داده‌ای که مرکز آمار درباره تورم حوزه ارتباطات اعلام کرد مربوط به بهمن ماه سال گذشته است. بر اساس این گزارش، تورم ماهانه خدمات بخش ارتباطات در بهمن ماه ۲.۱ درصد بوده است. در بهمن ماه سال ۱۴۰۱، تورم خدمات ارتباطی نسبت به بهمن ماه سال ۱۴۰۰ عدد ۱۵.۳ درصد را نشان می‌دهد. نرخ تورم ماهانه در خدمات و کالاهای حوزه ارتباطات در دی ماه ۱۴۰۱ رکورد قابل توجهی داشت. در اولین ماه زمستان سال گذشته، بیشترین نرخ تورم ماهانه با ۲.۹ درصد به ثبت رسید. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه یک ماه قبل از آن، یعنی آذر ۱۴۰۱، حدود ۰.۹ درصد برآورد شده بود. در بهمن ۱۴۰۱ و فروردین ماه ۱۴۰۲ اما نرخ تورم کاهش پیدا کرده؛ اگرچه مرکز آمار ایران نرخ تورم در اسفند سال گذشته را اعلام نکرده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه تولید بخش ارتباطات در بهمن ماه سال گذشته ۶ درصد بوده است که این عدد از تورم نقطه به نقطه تمامی بخش‌های تولیدی پایین‌تر بوده است.

همچنین، آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران درباره نرخ کل تورم سالانه کشور در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که نرخ تورم در سالی که گذشت ۵.۶ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ بوده است. در حالی که در پایان سال ۱۴۰۰، نرخ سالانه تورم ۴۰.۲ برآورد شده بود؛ این نرخ در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۵.۵ درصد ۴۵.۸ درصد اعلام شد. بر اساس این آمار، نرخ تورم سالانه در اسفند ماه سال گذشته برای خانوارهای روستایی ۵۰.۶ درصد و برای خانوارهای شهری ۴۵ درصد بوده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array