به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، سومین اقدام اخیر برای سرقت اطلاعات محرمانه کمپانی اپل با شکست مواجه شد.

تقریباً از سال‌ها پیش شایعاتی مبنی بر ساخت خودروهای اتوماتیک و خودران و یا خودروهای برقی که دارای قابلیت‌های هوشمند هستند، در کمپانی اپل به گوش می‌رسد. بر اساس گزارشات اخیر، برای سومین بار متوالی یکی از کارکنان این کمپانی متهم به سرقت اطلاعات محرمانه این تکنولوژی برای سوءاستفاده در یک کمپانی خودروسازی مشابه چینی شده است.

دادگاه فدرال در بخش شمالی ایالت کالیفرنیا، فردی به‌نام “وی‌بائو وانگ” را متهم به سرقت این اطلاعات محرمانه کرده است. وانگ از مهندسین نرم‌افزار سابق اپل است و از سال 2016 به‌عنوان عضوی از تیم مسئول توسعه و گسترش نرم‌افزار و سخت‌افزار سیستم‌های اتوماتیک مشغول به کار بوده است. انتظار می‌رود که یکی از کاربردهای این تکنولوژی در سیستم‌های خودران و خودروهای هوشمند باشد.

اپل

بر اساس متن این کیفرخواست، در نوامبر سال 2017، وانگ عنوان شغلی جدیدی را در شرکتی آمریکایی متخصص در زمینه توسعه خودروهای اتوماتیک و خودران که در واقع زیرمجموعه شرکتی چینی بود، را پذیرفته بود. اما بیش از 4 ماه طول کشید که وانگ کمپانی اپل را در جریان تصمیمات خود بگذارد و به آنها اطلاع دهد که قصد ترک کردن شغل خود در این کمپانی را دارد. به گفته دادگاه، بعد از جدا شدن وانگ از این کمپانی در آوریل سال 2018، اپل متوجه شد که این شخص درست پیش از ترک کردن کمپانی اپل به “بخش انبوهی از داده‌های محرمانه و تخصصی دسترسی پیدا کرده است”.

در ماه ژوئن همان سال، و در طی فرایند بازرسی قانونی محل اقامت وانگ در شهر Mountain View، “بخش انبوهی از داده‌های سرقت شده از اپل” در آپارتمان او پیدا شد. وانگ به مامورین قانون گفته بود که برنامه‌ای برای سفر ندارد، اما بر اساس نوشته‌های کیفرخواست، او دقیقاً همان شب با پروازی به چین بازگشته بود.
وانگ به جرایمی از جمله سرقت اطلاعات و تلاش برای سرقت و انتقال داده‌های محرمانه محکوم شده است. او ممکن است محکومیتی 10 ساله در زندان و جریمه‌ای 250 هزار دلاری به ازای هر جرم خود دریافت کند. با این حال، استرداد این متهم از کشور خود، چین، به عهده مسئولین است.

تکرار چندباره این اتفاقات در کمپانی اپل

این سومین مورد مشابه سرقت اطلاعات محرمانه اپل در زمینه خودروهای خودران در مدت اخیر است. به‌نظر می‌رسد کارمندان سابق چینی با سرقت این اطلاعات سعی دارند آنها را به دست سازمان‌ها و کمپانی‌های چینی برسانند. ژیالونگ ژانگ، که همزمان با وانگ در کمپانی اپل مشغول به کار بوده است، سال گذشته به اتهامات خود، سرقت تکنولوژی مربوط به خودروهای هوشمند اپل، اعتراف کرد. ژانگ سال 2018 درحالیکه در فرودگاه سن‌خوزه در تلاش برای فرار از کشور و پرواز به چین بود، دستگیر شد.

در سال 2019 نیز یکی از کارمندان سابق این کمپانی قبل از فرار از کشور دستگیر شد. اتهام جی‌ژونگ چن نیز سرقت اطلاعات محرمانه خودروهای هوشمند برای یک کمپانی چینی بوده است. چن به اتهامات خود اعتراف نکرده و پرونده دادرسی این مورد هنوز در دادگاه در حال رسیدگی است.

منبع: engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array