به گزارش ایران دکونومی، مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ای از احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی کشور از روند غیرقانونی مالیات‌گیری مطبوعات شکایت نموده و به گفته او، سازمان امور مالیاتی بر اثر برخی از ابهامات و تفسیرهای شخصی همواره روی رسانه‌هایی که دارای مجوز قانونی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند فشار می‌آورد.

در این نامه، به سه مورد از این روند غیرقانونی سازمان امور مالیاتی اشاره شده است. رفع ابهامات و تعیین تکلیف مطبوعات در زمینه مالیات بر ارزش افزوده، تفسیر نادرست سازمان امور مالیاتی از فعالیت آگهی مطبوعاتی به عنوان فعالیت تبلیغاتی شامل موارد ذکر شده در این نامه می‌باشد.

او از وزیر اقتصاد خواست تا تکلیف مطبوعات را مشخص کند که برچه اساسی باید مشمول مالیات شوند. در بند نخست این نامه گفته شده که طبق ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت مالیات معاف بوده، اما با این حال سازمان امور مالیاتی یارانه‌های دولتی اختصاص یافته به مطبوعات را جزو درآمدهایی می‌داند که باید مالیات بپردازند.

در ادامه تأکید گردیده که مدل درآمد مطبوعات از دو شیوه تک‌فروشی و آگهی است و در این سال‌ها متأسفانه تا اندازه زیادی درآمد حاصل از تک‌فروشی از سند درآمد مطبوعات حذف شده و تنها راه کسب درآمد، درج آگهی مانده است که سازمان امور مالیاتی با تفسیر نادرست، آگهی مطبوعاتی را به عنوان فعالیت تبلیغاتی شناسایی می‌کند و در صدد اعمال قوانین مربوط به تبلیغات به فعالیت مطبوعات می‌باشد.

این در حالی است که فلسفه یارانه مطبوعات کمک به رشد و توسعه فعالیت‌های فرهنگی کشور بوده و به گفته توانگر، باید سریعتر مشخص گردد که بر چه اساس و بند قانون، یارانه مطبوعات شامل مالیات می‌شود؟ از سوی دیگر هم، قانون‌گذار طبق بخشنامه ۱۵۸۲۲/۲۰۰ مورخ ۱۳۹۱/۰۶/۰۸ حتی درآمد به‌دست آمده از طراحی و انتشار هرگونه آگهی توسط اشخاص دارنده مجوز نشریات و مطبوعات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم از مالیات معاف اعلام کرده است.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال گفت که در چند سال اخیر سازمان امور مالیاتی در زمینه ارزش افزوده صاحبان رسانه را دچار سردرگمی کرده است. تا پیش از ۱۳ دی ۱۴۰۰ مطبوعات از دریافت ارزش افزوده معاف بودند، اما از این تاریخ طبق جزء (۳) بند (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، درآمدهای حاصل از آگهی‌های مطبوعاتی شامل دریافت مالیات بر ارزش افزوده گردید. در صورتی‌که مطابق با بند (ض) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ «تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات» از دریافت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده‌اند.

طبق گزارش این نامه، در سال ۱۴۰۲ مطبوعات همچنان در این زمینه در سردرگمی به سر می‌برند و در این خصوص رفع ابهامات و تعیین تکلیف مطبوعات در زمینه مالیات بر ارزش افزوده از خواسته‌های مطبوعات عنوان شده است. به‌گونه‌ای که در ختم نامه تذکر رفته است که باتوجه به نگاه ویژه رئیس جمهور به رسانه‌ها، دستور داده شود که ظرف مدت زمانی مشخص سازمان امور مالیاتی روند غیرقانونی خود را اصلاح کند.

این در حالی است که در اسفندماه سال گذشته نیز نمایندگان مجلس در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با معافیت رسانه‌ها از پرداخت مالیات در سال جاری موافقت کرده بودند. این نمایندگان با ۱۶۶ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموعه ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه، تصویب کردند که معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، حداکثر معادل ۴ برابر سقف مالیاتی ماده (۸۴) قانون مذکور بوده و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، شامل مالیات است. در این بین فعالیت مطبوعات، موسسات رسانه‌ای و انتشارات قرآنی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند شامل این حکم نمی‌گردد.

منبع: راه پرداخت

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array