به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شکایتی که در دادگاه منطقه ایلینویز (Illinois) ارائه شده است، جزئیات دخالت ادعایی جامپ تریدینگ (Jump Trading) با ترافرم لبز (Terraform Labs) در دستکاری قیمت استیبل کوین الگوریتمی ناموفق ترا یو‌اس‌دی (UST) را نشان می‌دهد.

طبق اسناد دادگاه از 9 می (19 اردیبهشت)، این شرکت میلیون‌ها توکن UST را در سال 2021 (1400) خریداری کرد، به این امید که ارزش آن را دستکاری کند تا به 1 دلار برسد.

تایو کیم (Taewoo Kim) و مدیر عامل آن، کاناو کاریا (Kanav Kariya) را به نقض قانون بورس کالا، مقررات کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) و غنی‌سازی ناعادلانه قانون عرفی متهم می‌کند.

طبق این دادخواست، جامپ تریدینگ شریک اولیه و حامی مالی اولیه ترافرم لبز بود. بین نوامبر 2019 (آذر 1398) و سپتامبر 2020 (شهریور1399)، جامپ قراردادهای متعددی را با ترافرم و شرکت‌های وابسته به آن منعقد کرد تا ده‌ها میلیون توکن ترا (لونا، LUNA) را از ترا قرض کند و خدمات بازارسازی برای تراکنش‌های لونا، UST و aUST ارائه کند.

در ازای این قراردادها، به جامپ تریدینگ فرصتی برای خرید توکن‌های لونا با تخفیف زیاد می‌دهد، که می‌توان آن‌ها را دوباره به بازار فروخت تا سود خود را افزایش دهد.

بر اساس این پرونده، در ماه می 2021 (اردیبهشت 1401) دقیقاً یک سال قبل از فروپاشی اکوسیستم ترا الگوریتم استیبل کوین UST نتوانست قیمت 1 دلاری خود را حفظ کند و باعث شد ترافرم و مدیر عامل آن دو کوان (Do Kwon) معاملات را برای افزایش قیمت توکن هماهنگ کنند:

“TFL و کوان به جای اذعان علنی ناتوانی الگوریتم TFL در حفظ قیمت ثابت تبلیغاتی UST (که برای ارزش بازار درک شده UST و aUST اساسی بود)، مخفیانه با دیفندنت جامپ (Defendant Jump) برنامه‌ریزی کردند تا قیمت‌های بازار را برای UST و aUST دستکاری کنند.”

طرح ادعا شده شامل خرید بیش از 62 میلیون توکن UST بین 23 تا 27 می 2021 (2 تا 6 خرداد 1401) توسط جامپ بود که باعث شد قیمت UST به طور مصنوعی به 1 دلار و همچنین قیمت aUST افزایش یابد.

ترا و کوان برای تشویق و پاداش دادن به جامپ به دلیل دستکاری ادعایی خود در بازارها، توافق کردند که توافقات قبلی طرفین را اصلاح کنند و در عوض بدون قید و شرط بیش از 61.4 میلیون توکن لونا را با تخفیف بیش از 99 درصد از بازار فعلی خود به جامپ منتقل کنند. قیمت جامپ آن توکن‌های لونا را با سود خیره‌کننده بیش از 1.28 میلیارد دلار به بازار فروخت.

کوین تلگراف در رابطه با شکایت با جامپ تریدینگ تماس گرفت اما پاسخی فوری دریافت نکرد.

در 13 مارس (22 اسفند)، بلومبرگ گزارش داد که دادستان‌های ایالات متحده در حال بررسی یک گفتگوی گروهی چت در تلگرام هستند که شامل جامپ تریدینگ (Jump Trading)، آلامدا ریسرچ (Alameda Research) و جین استریت گروپ (Jane Street Group) در رابطه با کمک احتمالی ارز پایدار TerraUSD است.

وزارت دادگستری ایالات متحده همچنین در حال بررسی سقوط استیبل کوین است که به نابودی 40 میلیارد دلاری اکوسیستم ترا در می 2022 (اردیبهشت 1401) کمک کرد. دو آژانس در این وزارتخانه دفتر تحقیقات فدرال و دفتر دادستانی ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک در هفته‌های اخیر کارکنان سابق آزمایشگاه ترافرم را بازجویی کرده‌اند.

کوان در ماه مارس در مونته نگرو (Montenegro) به اتهام استفاده از اسناد جعلی دستگیر شد. مقامات کره جنوبی و ایالات متحده به دنبال استرداد او هستند. او در حال حاضر پس از آزادی با قرار وثیقه 400000 یورویی در 12 می (22 اردیبهشت) در حصر خانگی به سر می‌برد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array