نقش صندوق های نوآوری در موضوع ضمانت و بیمه پر رنگ است. شرکت‌های دانش بنیان باید با شرکت‌های بزرگ تعامل داشته باشند. این نهادها باید با بورس، بانک و بیمه هم در ارتباط باشند.

یکی از موضوعات مهم مطرح شده در فینوتکس 2023 بحث بازار پول و بازار بیمه در تامین مالی نوآوری و فناوری بود. جناب آقای دکتر هاشم آقازاده (دستیار معاون علمی رئیس جمهور) در این زمینه و در حاشیه اینوتکس 2023 به این موضوع پرداخت و گفت: رویکرد جاری مطالبه‌گری نیست، بیشتر همراهی و مشارکتی است. تمام نهادها و ابزارهای بازار مالی از جمله پول و بیمه با با اکوسیستم فناوری رویکردی تعاملی دارند. در زیست بوم فناوری کشور، پولی که دولت برای نوآوری زیست بوم اختصاص داده در حدود 1 میلیارد دلار بوده است. امروز با وجود اینکه منابع معاونت علمی فناوری افزایش یافته و سرمایه صندوق نوآوری وشکوفایی افزایش یافته، نیازها نیز افزایش یافته است. در حوزه اقتصاد دانش بنیان، تزریق بودجه یک طرفه دولتی به شکل حمایتی و تسهیلات امکانپذیر نیست و باید از بخش واقعی اقتصاد و از سایر ابزارها و نهادهای مالی استفاده شود. در سال 1401 که اختصاصاً سال دانش بنیان نامگذاری شد، قانون مترقی جدید دانش بنیان شکل گرفت و تصویب شد که توانست تا حدودی به دغدغه‌ها و چالش‌ها پاسخگو باشد.

در بخش واقعی اقتصاد باید به سمت بازار سرمایه بورس و بیمه می‌رفتیم و تعامل داشتیم. در بحث نظام بانکی، در خواست شرکت‌های دانش بنیان ارائه خدمات بانکی اعم از انواع تسهیلات و گردش پولی و بانکی است که باید فراهم شود. در واقع، بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری نظام بانکی در اقتصاد دانش بنیان قابل تعدیل است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array