یکی از پنل‌های اینوتکس 1402 که در روز چهارم رویداد به آن پرداخته شد، بحث تامین مالی بخش‌های نوآوری و فناوری بود. از جمله سخنران این بخش می‌توان به روح‌الله ابوجعفری، علی بنیادی، هاشم آقازاده و ابوذر سروش اشاره نمود.

در این راستا ابوذر سروش (معاون نظارت بانک مرکزی) سخن از ظرفیت‌های بخش به میان آورد و گفت : مردمی‌سازی اقتصاد و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌توان یک راهکار مناسب برای تامین مالی و نوآوری بنگاه‌های اقتصادی باشد. در دنیا بخشی از تامین مالی بنگاه از طریق سهامداران و بخش دیگر از طریق بورس و ابزارهای بانکی صورت می‌گیرد. ما باید مردمی‌سازی اقتصاد و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را برای تامین مالی در نظر داشته باشیم. در حالی که در دنیا 40 درصد منابع یک اکوسیستم از طریق بخش خصوصی تامین می‌شود، در ایران بخش عمده تامین مالی خارج از لایه سهامداران است و این از اینجا ناشی می‌شود که ما بخش خصوصی قوی و مردمی نداریم و به همین دلیل نیاز به تامین مالی بنگاه‌ها بیش از سایر کشورهاست.

اقتصاد ما بانک محور و وابسته به شبکه بانکی است. در سال جاری ما تسهیلات کمتری را از طریق شبکه بانکی خواهیم داشت. در سال 1400 حدود 1360 شرکت از منابع شبکه بانکی تامین مالی شدند، اما در سال 1401 این میزان بیش از 2000 بوده است؛ و این نشان می‌دهد که حرکت شبکه بانکی به سمت تامین مالی بیشتر شده است. جلساتی با صندوق‌های نوآوری و شکوفایی داشتیم و براساس تعاملات صورت گرفته توافق شد که استفاده از سندهای مالی حذف شود و تامین مالی به سمت چک و سفته سوق داده شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array