به گزارش ایران دکونومی، در هاب رسانه اینوتکس 2023 با مدیرعامل پرشیا فاند، جناب آقای علی بروجردی در حوزۀ سرمایه‌گذاری خطرپذیر به گفت‌وگو نشستیم.

به‌عنوان یک مدیر عامل تازه‌ شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر چه برنامه‌هایی برای توسعه در نظر دارید؟

ابتدا باید بگم خوشحالم که مهندس شُبیری پرشیا فاند را خلق کرد. پرشیا فاند بیش از 2 سال است که از صفر بنا شد و فعالیت‌های خوبی در آن شکل گرفت و حالا به‌عنوان مدیرعامل در این مجموعه حضور دارم. فعلاً مسیر تغییری نخواهد کرد و همان مسیری که پرشیا فاند داشته را پیش خواهیم گرفت اما قطعاً به فکر توسعه در آینده هستیم. مثلاً شتابدهی را با توجه به مجوزهایی که گرفته‌ایم، احتمالاً عملی و پررنگ‌تر خواهیم کرد.

برنامه‌ریزی ما کمک بیشتر و موثر به اکوسیستم استارتاپی کشور است تا بتوانیم دانش را در آن ارتقا دهیم و بتواند از تجربیات پیشروها کمک بگیرد تا استارتاپ‌ها و فعالان ریسک کمتری متحمل شوند.

چالش‌های شما در قالب یک سرمایه‌گذار خطرپذیر چیست؟

تکرار در استارتاپ‌ها پررنگ و اساسی است، عدم بررسی رقبا و حتی شناخت آن‌ها از سوی بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها از دلایل مهم این تکرار هستند. متاسفانه توهم جای واقع‌بینی را در استارتاپ‌ها گرفته است. اگر استارتاپ‌ها به‌صورت تکنیکال پیش نروند، سرمایه‌گذار را با چالش روبه‌رو خواهد کرد.

ارزش‌گذاری‌های بالا و غیرمنطقی حتی اگر در مرحلۀ اول برای استارتاپ و سرمایه‌گذار مشکلی ایجاد نکند، در مراحل بعدی جذب سرمایه به مشکل خواهند خورد. واقعیت این است که نوآوری در اکوسیستم استارتاپی کمتر به آن توجه می‌شود، صرفاً گاهی جو کار نوآور قبل از بررسی و شناخت رقبا و بازار ایجاد شده است. متاسفانه استفاده از تجربیات افراد پیشرو در بین فعالان تازه‌نفس اکوسیستم استارتاپی دیده نمی‌شود.

عدم پرداخت به موقع از سوی سرمایه‌گذار از دغدغه‌ها و چالش‌های استارتاپی به شمار می‌رود، دلایل بدقولی سرمایه‌گذار در پرداخت چیست؟

یک بخش آن به‌دلیل پروسه‌های وقت‌گیر و اضافی تعریف شده است. یک بخش دیگر بررسی  شاخص کلیدی عملکرد است. گاهی هم بعضی سرمایه‌گذاران با تحت فشار قرار دادن استارتاپ سعی می‌کنند که ارزش سرمایه را در دید افراد بالا ببرند به قولی: قدر پول را بیشتر بدانند. گاهی هم سرمایه‌گذار در پرداخت چالش‌هایی دارد.

گاهی هم سرمایه‌گذار آماده پرداخت است اما استارتاپ به شاخص‌های کلیدی عملکرد نرسیده یا گزاش‌دهی را به تعویق می‌اندازد.

در اینوتکس 2023 شما در کافه سرمایه حضور دارید، شما اینوتکس امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به لحاظ اجرا نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندیدم. بعضی از تیم‌ها تکراری هستند و متاسفانه امسال تیم و یا ایدۀ جدید و قدرتمندی را در اینوتکس 2023 ندیده‌ام. شاید یکی از مسائل اساسی شتابدهی است، گاهی شتابدهی اصولی صورت نمی‌گیرد و گاهی هم استارتاپ نیازی به شتابدهی ندارد!

همچنین یکی از ایرادهای اساسی استارتاپ‌ها عدم تمایل به یادگیری است، مثل یادگیری سازمانی. ه سازمان احتمال دارد با شکست یا خطایی مواجه شود، در این مواقع به جای مرور ارزش‌ها به بررسی استراتژی‌ها می‌پردازند. استارتاپ‌ها از یادگیری و استفاده از تجربیات را جدی بگیرند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array