در حاشیه اینوتکس 2023 ایران دکونومی با امیر روان‌پرور، مسئول اقتصاد دانش بنیان منطقه آزاد قشم گفت‌وگویی در خصوص زیست‌بوم نوآوری منطقه آزاد قشم انجام داد که در ادامه می‌خوانید.

در منطقه آزاد قشم جهت نوآوری چه نیازهایی دیده شد و چه فرصت‌هایی وجود دارد؟

مناطق آزاد یک بازوی اقتصادی در کشور هستند، به‌خصوص در بحث صادرات تولیدات داخلی و واردات تکنولوژی که در بخش تولید به آن‌ها نیاز داریم. منطقه آزاد قشم به دلیل اکوسیستم خاص ظرفیت ویژه‌ای دارد، از جمله در اقتصاد دریامحور مثل شیلات، بنادر و دریانوردی، حوزه انرژی مثل آب، برق، نفت و گاز؛ حوزه صادرات و انتقال فناوری و حوزه‌های نوآوری اجتماعی مثل گردشگری، صنایع خلایق، خدمات شهری.

همچنین منطقه آزاد قشم ظرفیت‌های قانونی ویژه‌ای مانند معافیت مالیاتی، تسهیلات گمرکی به دلیل آزاد بودن منطقه دارد که می‌تواند از اکوسیستم نوآوری حمایت کند.

ما در حوزه نوآوری و فناوری برنامه‌های ویژه‌ای را در دست اقدام داریم؛ مثل تدوین بسته‌های حمایتی ویژه، جهت حمایت از شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان.

علاوه‌بر بسته‌های حمایتی چه برنامه‌هایی جهت توسعه زیست‌بوم نوآوری منطقه آزاد قشم دارید؟

در جهت هماهنگی کل اجزای زیست‌بوم نوآوری و فناوری منطقه آزاد قشم برنامه‌ریزی کردیم. ما 2 زیرساخت مهم در قشم داریم یکی پارک زیست فناوری خلیج فارس که تنها پارک زیست فناوری در کشور است و مرکز رشد بین‌الملی قشم. چندین دانشگاه مانند دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و پردیس بین‌الملی دانشگاه‌های مطرح کشور در منطقه آزاد قشم قرار دارند. هر کدام از این مراکز آموزشی بخش مهمی از منابع انسانی هستند و همان‌طور که اطلاع دارید، منابع انسانی بخش مهمی از زیست‌بوم نوآوری به شمار می‌رود.

جهت هماهنگی بین اجزای  زیست‌بوم رویدادهای مهمی را برگزار کردیم از جمله تفاهم‌نامه‌ای که بین پارک علم و فناوری پردیس، معاونت علمی و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی سازمان منطقه آزاد قشم به امضا رسید.

به‌علاوه یک مرکز نوآوری و فناوری بزرگ به‌عنوان یک هاب فناوری صادرات محور در جنوب کشور در حال برنامه‌ریزی است که در آینده افتتاح خواهد شد.

روان‌پرور در ادامه از اهداف حضور در اینوتکس 2023 گفت:

اینوتکس بزرگ‌ترین رویداد نوآوری و فناوری در کشور است که به‌صورت بین‌المللی هر سال در ایران برگزار می‌شود و کلیه اجزای زیست‌بوم در کنار هم جمع می‌شوند و ما هم به‌عنوان عضوی از این زیست‌بوم وظیفۀ خود دانستیم که در این رویداد بین‌المللی شرکت کنیم.

از جمله اهداف ما معرفی ظرفیت‌های زیست‌بوم نوآوری و فناوری قشم و دعوت از علاقه‌مندان به مشارکت در این زیست‌بوم است. همچنین در قالب یک کتابچه نیازهای فناورانه قشم و ظرفیت‌های مختلف و متناسب با این منطقه را به علاقه‌مندان و استارتاپ‌ها ارائه می‌دهیم تا بتوانیم نیازها و چالش‌ها را از طریق رویداد اینوتکس رفع کنیم.

در پایان گفت‌وگو اینوتکس 2023 را نسبت به سال قبل با توجه به برنامه‌های ویژه بهتر ارزیابی کرد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array