به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، برای دومین فصل متوالی مخاطبین پلتفرم پخش آنلاین و استریم Disney+ به‌شدت ریزش پیدا کرد.

کمپانی دیزنی به سومین دور از تعدیل نیروهای گسترده خود نزدیک می‌شود، و همزمان به دلیل اعتصابات فعلی صنف نویسندگان، با مشکلات و تاخیرهایی در زمینه تولید پروژه‌های خود نیز مواجه شده است. کمپانی دیزنی ناچار بود این اخبار بد را به سرمایه‌گذاران خود منتقل کند. سرویس استریم پرچمدار کمپانی دیزنی به نام Disney+، بیش از 4 میلیون نفر از مشترکین و مخاطبین خود را در سه‌ماهه دوم سال 2023 از دست داد و جمعاً تعداد مشترکین آن به 157.8 میلیون کاربر رسید. این آمار در بازه زمانی سال گذشته، 161.8 میلیون نفر بوده است. تحلیلگران انتظار داشتند که تعداد کل مخاطبین دیزنی به 163.7 میلیون نفر برسد.

دلیل اصلی این ریزش،Disney+ Hotstar (سرویس استریم وابسته به دیزنی در هند) بود. این سرویس باعث افت 8% مشترکین شد و آمار را از 57.5 میلیون کاربر در سه‌ماهه ابتدایی سال 2023 به 52.9 میلیون نفر رساند. بسیاری از بینندگان در کشور هند از تصمیم کمپانی دیزنی برای عدم حفظ حق پخش لیگ برتر کریکت در این کشور، ناراحت و سرخورده هستند.

در فصل مالی گذشته، سرویس استریم Disney+ از اولین ریزش مشترکین خود از سال 2019 (سالی که کار خود را آغاز کرد) تا آن زمان خبر داده بود. در سه‌ماهه ابتدایی سال، دیزنی بیش از 2.4 میلیون نفر از مخاطبان خود را از دست داد.

مدیرعامل دیزنی، باب ایگر، در طی برگزاری جلسه مالی اخیر خبر از تغییرات بزرگی در زیرساخت‌های این کمپانی داد. تعدیل نیروی 7 هزار نفر از کارکنان دیزنی، فقط بخشی از این پروسه محسوب می‌شود. تا این لحظه، کمپانی دیزنی متحمل دو دور تعدیل نیروی گسترده شده است و یک دور دیگر نیز در راه دارد.

Disney+

کاهش هزینه‌های Disney+ و اعتصاب نویسندگان

باب ایگر قبلاً اعلام کرده بود که دیزنی قصد دارد 5.5 میلیارد دلار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند، از این مبلغ 3 میلیارد دلار آن مربوط به هزینه تولید محتواست. همچنین کمپانی دیزنی اعلام کرد که تولیدات مربوط به دنیای مارول (Marvel) و جنگ ستارگان (Star Wars) به دیگر پروژه‌ها ارجحیت خواهند داشت.

با این حال، تولید مجموعه Blade (محصول استودیوی مارول) و سریال Andor (متعلق به دنیای حنگ ستارگان) به دلیل اعتصابات صنف نویسندگان اخیراً متوقف شده است. این اعتصابات هفته گذشته و به دلیل عدم توافق انجمن نویسندگان آمریکا و اتحادیه تهیه‌کنندگان بر سر شرایط نامناسب کاری نویسندگان شروع شد. قرارداد صنف بازیگران هم به‌زودی تمام می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که آنها نیز به این اعتصابات بپیوندند.
تا این لحظه افراد زیادی برای نشان دادن حمایت خود به جمع نویسندگان ملحق شده و تولید پروژه‌های بسیاری در نتیجه آن متوقف شده‌است. نویسندگان درخواست حق‌وحقوق بیشتری در ازای تلاش‌های خود دارند. زیرا با ظهور سرویس‌های استریم، شغل آنها به خطر افتاده و زحمات آنها نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شده است.

افزایش درآمد و کاهش ضرر و زیان در سرویس استریم Disney+

علیرغم این کمبودها، کمپانی دیزنی نتایج بهبود یافته و عملکرد خوب سرویس‌های استریم خود در این فصل مالی را به نمایش گذاشت. ضرر و زیان‌ها به رقم 659 میلیون دلار کاهش یافت. این عدد در فصل مالی قبلی چیزی در حدود 1.1 میلیارد دلار ثبت شده بود. همچنین درآمد این بخش افزایش یافته و به 5.5 میلیارد دلار رسیده است.

با این حال، سرویس استریم Hulu بیش از 200 هزار کاربر جدید جذب کرده و جمعاً 43.7 میلیون نفر مشترک دارد. این آمار در فصل مالی گذشته 43.5 میلیون مخاطب بوده است. همچنین سرویس استریم ESPN+ نیز شاهد افزایش تعداد مشترکین خود بود و با جذب 400 هزار مشترک جدید، تعداد مخاطبین خود را به 25.3 میلیون نفر رساند.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array