یکی از پنل های پر بحث فروم حکمرانی اینوتکس 2023، مسئله فرار مغزها و مواجهه حکمرانی با این موضوع بود. سخنرانان این پنل عبارت بودند از ؛ سیدعلی حسینی، ابوالفضل رجبی و علیرضا مسیبی

در شروع پنل علیرضا مسیبی ( عضو بنیاد ملی نخبگان) گفت: فرار مغزها یک پدیده چند عاملی است. مجموعه ای از شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی منجر به مهاجرت می‌شود. حکمرانی دارای ابعاد سیاست تنظیم گری و تسهیل گری است. نقش بنیاد نخبگان بحث تنظیم گری و تسهیل گری است. از بعد تسهیل گری شیوه نامه های حمایت نخبگان و از بعد تنظیم‌گری بستر سازی مناسب برای کار نخبگان بوده است. از سال گذشته (1401) بنیاد نخبگان با همکاری سازمان اداری استخدامی، مجوز ورود 1000 نخبه را به دستگاه‌های اجرایی فراهم کرده است. برای سال 1402 این تعداد به 2000 نفر رسیده است.

راهکار نگهداشت نخبگان در کشور چیست؟ به یک نخبه به عنوان یک فرد نگاه نکنیم بلکه اکوسیستم نخبگانی را در نظر داشته باشیم. مسیر توانمند سازی یک نخبه که هم به نفع خود فرد است و هم برای کشور مفید است را هموار سازیم. ما برای این منظور تعامل خود را با دستگاه ها و به خصوص دستگاه های اجرایی بیشتر کردیم تا ماموریت اصلی بنیاد نخبگان که حمایت نخبگان بوده است را به انجام برسانیم.

یک نخبه برای اینکه جذب یک گروه علمی شود چه چالش هایی دارد؟ برای هر چالش با سازمان مربوطه تعاملات را برقرار ساختیم. این تعامل می‌تواند با وزارت مسکن و شهرسازی باشد یا وصل کردن عرضه و تقاضای نخبگانی.

بحث مهم سازمان نخبگان رصدخانه وضعیت آنلاین نخبگان اعم از اشتغال، معیشت ، ازدواج و..است.

بحث رصدخانه آنلاین نخبگان متعلق به بنیاد نخبگان است و به سیاست گذاری مبتنی بر شواهد می پردازد. باید از ظرفیت اندیشکده های کشور استفاده کنیم.

یک راهکار بحث اتصال عرضه و تقاضا است. تسهیل راه اندازی کسب و کار خود می تواند یک راهکار برای نگهداشتن نخبگان در داخل از کشور باشد. بحث دیگر حل مسائل و مشکلات جامعه است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array