دوازدهمین دوره اینوتکس در حال برگزاریست و فروم حکمرانی به عنوان یک بخش جدید و بسیار با اهمیت اینتوکس فعالیت خود را از صبح امروز (19 اردیبهشت) آغاز نموده است. یکی از پنل‌های این فروم بررسی اثرات اقتصادی فیلترینگ است.

به گزارش ایران دکونومی، در حاشیه پنل بررسی اثرات اقتصادی فیلترینگ، محمد حسین خصوصی گفت: اواخر 1401 ما شاهد فیلتر شدن اینستاگرام بودیم که اثرات زیادی روی شرکت‌ها داشت. به طور ویژه ما متمرکز روی بحث فیلترینگ و اثر آن بر اقتصاد هستیم. 20 درصد تجارت الکترونیک مربوط به تجارت اجتماعی است که متفاوت از تجارت سنتی‌ست؛ و شامل ارائه کالا و خدمات و خرید و فروش می‌شود. فیلترینگ پلتفرم اینستاگرام 8 دسته را متضرر کرد.

به گفته محمد حسین خصوصی؛ تجارت اجتماعی در ایران بعد از فیلترینگ تلگرام به سمت اینستا آمد. 44 میلیون کاربر ایرانی داریم با 400 هزار فروشگاه در بستر اینترنت که 32 همت بازار فروشگاه‌های اینستاگرام را تشکیل می‌دهد. هر فروشگاه اگر 2 نفر نیروی کار داشته باشد حدود 1 میلیون اشتغال داشته ایم. 27 درصد فروشگاه‌های اینستاگرام حوزه پوشاک است؛ پست‌های اینستاگرام هم 37 درصد مربوط به حوزه پوشاک بوده است.

59 درصد این فروشگاه‌ها زیر 2000 فالور دارند و بیش از 70 درصد هیچگونه لینکی نداشته و ندارند که به علت خرد بودن این نوع کسب و کارهاست.

بررسی کسب و کارهای مرتبط و متضرر حوزه فیلترینگ در قالب 8 حلقه

در ادامه سخنرانی پنل اثراتی اقتصادی فیلترینگ، محمد حسین خصوصی اضافه کرد: در این زمینه حلقه اول اپراتورها هستند که در این بین همراه اول در یک ماه 650 میلیارد تومان متضرر شده و تا بهمن 1401 هنوز ضرر این اپراتور از بین نرفته و فقط شدت آسیب کاهش پیدا کرده است. ضرر کلی اپراتورها 5 هزار میلیارد تومان در ماه بوده و این منجر به کاهش تولید، کاهش سرمایه‌گذاری و افت کیفیت خدماتی شده است.

حلقه دوم شرکت‌های پرداخت الکترونیک معروف به psp هستند. قطعی اینترنت باعث شده تا تراکنش‌های اینترنتی مثل سامان بیش از 50 درصد در ماه افت داشته باشند. به طور کلی حدود 60 میلیارد تومان در ماه از طریق تراکنش‌ها ضرر وارد شده و موبایلی 196 میلیارد تومان.

حوزه سوم زنجیره، بخش‌هایی هستند مثل زرین پال (71 درصد کاهش، خدمات وب سایت 68 درصد)

خصوصی افزود: حلقه چهارم زنجیره فروشنده‌هاست که کوچک و خانگی هستند و با یک گوشی هوشمند مشغول فروش هستند. 20 همت اندازه این بازار است و 1100 میلیارد تومان ضرر وارد شد.

حلقه پنجم توسعه دهنده‌ها هستند.

حلقه ششم مربوط به توزیع است که شرکت پست سهم گسترده دارد و در ماه اول کاهش 6 میلیونی در ماه داشته که این آسیب در وهله اول به بودجه دولت وارد شده است.

حلقه هفتم، فعالین حوزه مارکتینگ و تبلیغات هستند که متکی به توانایی خود می‌باشند.

حلقه هشتم نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array