در حاشیه دوازدهمین دوره اینوتکس 2023، فروم حکمرانی شاهد برگزای پنل واکاوی و نقد قانون جدید دانش بنیان بود.

در این راستا مرتضی الهی دوست عنوان کرد؛ کسانی که قانون دانش بنیان را تدوین کرده‌اند، بخش دولتی هستند و بخش خصوصی داخل ماجرا نبوده است. به این ترتیب ریسک مجریان به صفر رسیده است، چون تدوین‌گران و مجریان دولتی هستند. به عنوان مثال در نقل و انتقالات صنعتی معاملات با چک و سفته صورت می‌گیرد، اما اینجا فقط از سندهای ملکی و اعیانی برای ضمانت استفاده می‌شود که قابلیت تصرف بالایی دارد. در کل نگاه دولتی در این قانون غالب است.

از سوی دیگر، این تسهیلات شامل شرکت‌هایی می‌شود که در پارک‌های فناوری حضور داشته باشند. در صورتی که 10 درصد شرکت‌ها در پارک حضور دارند، بنابراین حمایت قانونی شامل آنها نمی‌شود. رئیس پارک‌ها کسانی هستند که بیشتر در دانشگاه‌ها حضور داشته و تجربه کار اجرایی و عملی ندارند، بنابراین نگاه کاملاً دولتی بین مدیران پارک دیده می‌شود.

الهی دوست در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: به نظر می‌رسد که در این قانون به اعتبار سنجی درست پرداخته نشده است. باید روند انجام کارها سریع‌تر انجام شود. در بحث صادرات هم همینطور هست اگر اقتصاد بخواهد رشد خوبی داشته باشد، باید رویکرد مبتنی بر صادرات باشد و حمایت‌های ویژه تسهیلات ویژه باید باشد.

بحث دیگر روند رشد شرکت‌های دانش بنیان است که مشخص نشده روند رشد یک شرکت از کجا شروع و به کجا ختم شود، کجا جذب سرمایه کند و کجا به یک شرکت بزرگ تبدیل شود. انتظار دستگاه‌های اجرایی خیلی شفاف نیست.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array