به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، میکردائو (MakerDAO) یک سازمان غیرمتمرکز مستقل است که بر بستر بلاکچین اتریوم فعالیت داشته و استیبل کوین دای (DAI) را منتشر می‌کند. این پلتفرم به تازگی از راه‌اندازی یک پروتکل جدید با نام اسپارک (Spark) خبر داده است که یک بستر وام‌دهی برای کاربران دای (DAI) است. این سازمان در توییت خود گفت:

«اطلاعیه راه‌اندازی پروتکل اسپارک ⚡️از روز ۹ می ۲۰۲۳ (19 اردیبهشت)، پروتکل اسپارک برای همه کاربران فضای دیفای در دسترس خواهد بود. یک محصول دیفای کاربر نهایی با محوریت DAI که با ویژگی‌های عرضه و قرض‌گرفتن رمزارزهای اتر (ETH)، اتر استیک‌شده (stETH)، دای  (DAI) و sDAI در شبکه اتریوم مستقر شده است.»

Maker (@MakerDAO) May 8, 2023

طبق این اطلاعیه، اولین نسخه از پروتکل اسپارک به عنوان یک “بازار وام‌دهی” عمل خواهد کرد و ویژگی‌هایی مثل عرضه و استقراض برای ارزهای دیجیتالی مانند اتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پلتفرم به‌طور خاص برای استیبل کوین بومی این شرکت یعنی دای (DAI) طراحی شده و هدف آن دسترسی کاربران به نرخ‌های بهره رقابتی است.

پروتکل اسپارک (Spark) به ماژول سپرده مستقیم دای (Maker’s D3M) نیز مرتبط است، سیستمی که تعامل بین اکوسیستم مِیکر (Maker) و استخرهای وام‌دهی شخص ثالث را امکان‌پذیر می‌کند. هدف از پیوند بین پروتکل اسپارک و Maker’s D3M این است که کاربران را قادر سازد تا استیبل کوین‌های دای (DAI) را با نرخ‌های رقابتی‌تر وام بگیرند. با نرخ اولیه سالانه این وام فقط 1.11% است.

اسپارک

در این اطلاعیه در خصوص ارتباط بین پروتکل اسپارک و Maker’s D3M آمده است: «این خط اعتباری عمده فروشی مستقیم در DAI نقدینگی تازه این استیبل کوین را به Spark Lend تزریق و به‌طور خودکار آن را متعادل می‌کند و کاربران خود را قادر می‌سازد تا به بهترین نرخ‌ها در بازار دسترسی داشته باشند.»

گفتنی است که راه‌حل وام‌دهی پروتکل اسپارک با وعده افزایش قابلیت‌های وام‌دهی میکردائو (MakerDAO)، افزایش نقدینگی، ارائه نرخ‌ سود بهبود یافته برای کاربران، ارائه نسخه سودده از DAI و ارائه گزینه‌های نقدینگی بیشتر را عرضه شده است.

میکردائو (MakerDAO) اخیراً “اساسنامه” جدیدی را پیشنهاد کرده است که برای اسقرار و رسمی کردن فرآیندهای حاکمیتی خود و همچنین محافظت در برابر تهدیدهای بالقوه از سوی عوامل مخربی که ممکن است تلاش کنند این پروتکل را تصاحب کنند، طراحی شده است.

برای اطمینان از امنیت و پایداری پروتکل میکر (Maker) و محافظت از وجوه کاربر در برابر شکست یا ضررهای احتمالی ناشی از خطاهای انسانی و سازمانی، اساسنامه جدید میکردائو (MakerDAO) از “مهندسی همسویی” برای تحکیم تعهدات اصلی جامعه خود استفاده خواهد کرد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array