رویداد بزرگ کمپانی گوگل، یعنی رویداد Google I/O سال 2023 به‌‌زودی برگزار خواهد شد. در ادامه،دستاوردهایی که انتظار داریم کمپانی گوگل از آنها رونمایی کند را بررسی خواهیم کرد. پیش‌بینی می‌شود که در این رویداد، نگاهی نزدیکتر به اندروید 14 داشته باشیم، سخت‌افزارهای جدیدی را تجربه کنیم و بالاخره با پروژه‌های هوش مصنوعی گوگل آشنا شویم.

به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، این رویداد در روز 10 ماه می در شهر Mountain View برگزار خواهد شد. بنا بر شواهد و توییت‌های منتشر شده توسط این کمپانی، قرار است از سه دستگاه جدید در این کنفرانس رونمایی شود: گوشی مدل Pixel 7a ، گوشی مدل Pixel Fold و تبلت Pixel Tablet. این رویداد بهترین مکان برای رونمایی از اندروید 14 خواهد بود.

رونمایی از پیشرفت‌های هوش مصنوعی Bard در رویداد Google I/O

به‌نظر می‌رسد که پس از سالها در اوج بودن، کمپانی گوگل در زمینه هوش مصنوعی از رقبای خود عقب افتاده است و رقیب دیرینه او، کمپانی مایکروسافت، با موتور جستجوی پیشرفته خود (Bing)، روزهای خوبی را تجربه می‌کند. اخیراً مایکروسافت با همکاری کمپانی OpenAI، در حرکتی انقلابی هوش مصنوعی GPT-4 را به Bing متصل کرد. به‌تازگی نسخه جدید Bing به‌صورت رایگان در دسترس همه کاربران قرار گرفت و ویژگی‌های جدیدی نیز به آن افزوده شد.

این درحالی است که هوش مصنوعی کمپانی گوگل، Bard، تنها از طریق وب در دسترس کاربران است و در مقایسه با رقبای خود، محدودیت‌های بسیاری دارد. البته اخیراً خبری مبتنی بر این منتشر شد که گوگل قصد دارد ویجت مخصوص Bard را به دستگاه‌های برند خود یعنی پیکسل، اضافه کند. باید صبر کرد و دید که آیا در رویداد Google I/O از این دستاورد رونمایی خواهد شد یا خیر.

بی‌شک مدیرعامل گوگل، سوندار پیچای، تمام تلاش خود را خواهد کرد که این کمپانی پرچمدار حوزه هوش مصنوعی در دنیا باشد. 

رویداد

معمولاً در کنفرانس‌های توسعه، بخشی از زمان برگزاری به خدمات پس از فروش و مسائل مربوط به مشتریان اختصاص داده خواهد شد که کنفرانس امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست. بخش دیگر نیز به رونمایی از پروژه‌ها و محصولات جدید این کمپانی اختصاص دارد.

رونمایی از گوشی‌ها و تبلت جدید برند پیکسل

به‌نظر می‌رسد که گوگل در این کنفرانس نیز از روتین و استراتژی همیشگی خود پیروی کند. معمولاً گوگل از دستگاه پرچمدار جدید خود در فصل پاییز رونمایی می‌کند و بهار آینده محصولی اقتصادی را به بازار عرضه خواهد کرد.

گوگل با انتشار توییتی اعلام کرد که محصول بعدیش در روز 11 ماه می، یعنی تنها یک روز بعد از برگزاری کنفرانس Google I/O به بازار عرضه خواهد شد. این اعلامیه به‌طور خاص توسط حساب کاربری گوگل در هند منتشر شد. این مسئله جای تعجبی ندارد. زیرا به احتمال زیاد بازار هدف گوگل برای عرضه و ارائه محصول جدید خود، اولین بازار مصرف‌کننده تلفن‌های هوشمند در جهان، یعنی هند است.

تولید تبلت برند پیکسل نیز در رویداد سال گذشته تایید شده بود، اما گوگل زمان مشخصی برای عرضه آن به بازار اعلام نکرده است. به‌نظر می‌رسد که گوگل دو بازه زمانی برای انتشار این محصول دارد: یا در طی برگزاری رویداد Google I/O و یا در ماه سپتامبر-اکتبر. در طی سالهای گذشته، تبلت‌های اندروید وضعیت جالبی را در بازار مشتریان تجربه نکرده‌اند. پس انتظار می‌رود که گوگل این زمان طولانی را صرف طراحی، تولید و توسعه محصولی منحصربه‌فرد و عالی کرده باشد. بسیار بعید است که گوگل بدون درنظر گرفتن تمام جوانب دوباره به این بازار ورود کند.

و در آخر، گوشی مدل Pixel Fold. گویا کمپانی گوگل مدت‌هاست که درحال برنامه‌‌‌ریزی برای عرضه گوشی تاشوی خود است. در ابتدا سامسونگ تولید کننده اصلی و مرکز توجه در زمینه تولید گوشی‌های تاشوی اندرویدی بود. اما گوگل نیز بی‌‌سروصدا درحال توسعه مدل اختصاصی خود بود و به‌‌زودی از این گوشی رونمایی خواهد شد.

رونمایی از اکسسوری‌های جدید و اندروید 14

از دیگر سخت‌افزارهای احتمالی گوگل می‌توان به  Google AirTag (وسیله‌ای کوچک برای ردیابی وسایل)، هدفون‌های جدید Pixel Buds و ساعت هوشمند Pixel Watch 2 اشاره کرد. بر اساس نظر متخصصان، رونمایی از همه این موارد، مخصوصاً ساعت هوشمند، بسیار بعید و دور از ذهن است. 

نسخه جدید سیستم عامل اندروید، که Upside Down Cake نام دارد، احتمالاً در تابستان سال جاری، یعنی اواخر ماه جولای یا اوایل ماه آگوست منتشر شود. از ویژگی‌های برتر این سیستم عامل جدید می‌توان به بهبود عمر باتری، قابلیت‌های جانبی و امنیتی اشاره کرد.

انتظار می‌رود که هوش مصنوعی در جای جای این کنفرانس حضور داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی زایای گوگل، Bard، در تمامی بخش‌های نرم‌افزاری محصولات گوگل، از جمله جیمیل و Docs حضور داشته باشد.  همچنین موتور جستجوی گوگل و مرورگر کروم از اهداف اصلی آن به حساب می‌آیند.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array