شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد که در سال‌های گذشته چندین نفر با حمایت دولت امتیاز ۱۰ دامنه فارسی را با هزینه ۱۸۰ هزار دلار در حالی خریداری کردند که این دامنه‌ها بازار خوبی نداشته است.

به گزارش ایران دکونومی، بهروز عباس‌زاده، معاون مدیرکل یکپارچه‌سازی شبکه ملی اطلاعات در رویداد «نام‌های دامنه فارسی؛ اینترنت برای همه» گفت که دامنه‌های سطح بالای عمومی (GTLD) مثل .org یا .com در DNS تا قبل از ۲۰۱۰ محدود بودند، اما ایکان (شرکت اینترنتی برای نام‌ها و اعداد واگذار شده) پروژهای جدید را برای افزایش GTLDها یا دامنه‌های سطح بالای عمومی اجرایی کرد. در این پروژه کشورهای مختلف با توجه به نیازهای تجاری بیزینس‌ها دامنه‌های سطح بالای عمومی جدید را می‌توانند درخواست کنند.

به گفته عباس‌زاده، ایران نیز درخواست چندین New GTLD مثل دات نوروز، دات پرشین گلف، دات پارس و دات حلال در نهادهای بین‌المللی را به ثبت رسانده است که البته این موضوع به دلیل تحریم‌ها به‌صورت مستقیم از سوی جمهوری اسلامی نبوده است. از این میان تنها دامنه‌های دات نوروز و دات پارس تأیید شده و درخواست دیگر دامنه‌ها تحت بررسی می‌باشد.

معاون مدیرکل یکپارچه‌سازی شبکه ملی اطلاعات درباره خرید امتیاز دامنه‌های فارسی از فرد مشخص اسم نبرد، اما گفت که پنج شش نفر با حمایت جهموری اسلامی هزینه‌های هنگفتی کردند و امتیاز نزدیک به ۱۰ دامنه فارسی را از آیکان با مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار گرفتند، اما هیچ‌کدام تاکنون بازار موفقی نداشته و این دامنه‌ها در دست شرکت‌های خصوصی است.

از سوی دیگر هم رتبه دامنه .ir در گذشته بالاتر از ۲۰ بود، اما پس از افزایش نرخ ارز، این دامنه بیشتر استفاده شده و به رتبه سوم رسید. اکنون نیز این دامنه در رتبه ۹ است.

در بخش دیگر این نشست از ثبت یک میلیون و ۲۰۰ هزار دامنه برای افراد حقیقی خبر داده شد. امین صادقی، سرپرست مرکز ایرنیک گفت که این مرکز از سال ۱۳۷۳ مجوز خود را از آیکان گرفت و از سال ۱۳۸۰ به‌گونه رسمی در ۲۰۰ دامنه مشغول به کار شد که اکنون هم نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار دامنه رجیستر شده‌اند. او تأکید کرد که در میان دامنه سطح بالا، کد کشوری «CCTLD 246» از لحاظ تعداد دامنه‌های ثبت شده رتبه ایرنیک بین ۲۰ تا ۳۰ می‌باشد. از آن جایی‌که دامنه .ir به افراد حقیقی، حقوقی و دولتی اختصاص داده شده، نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار به افراد حقیقی و متباقی که نزدیک به ۸۰۰ هزار عدد می‌گردد به افراد حقوقی واگذار شده است. در این بین حدود ۲۰۰ دامنه از ۸۰۰ هزار دامنه به نهادهای دولتی اختصاص داده شده است.

او در توجیح مسئله افزود که چندین سال است که مرکز ثبت دامنه مجوز پسوند .iran به صورت فارسی را دریافت کرده و به صورت آزمایشی نیز در سه مرحله در اختیار ارگان‌های مربوط به این حوزه وجود داشت. به‌طور مثال ما به صورت فارسی آدرس را در مرورگر تایپ می‌کنیم و قرار است به زبان کامپیوتر تبدیل شود. اما یکسری مشابهات کلماتی از زبان‌های مختلف مثل عربی نیز داریم.

با اطلاعاتی که سرپرست ایرنیک ارائه داد، علاوه بر آن ۱۳ روت DNS در دنیا موجود است که بیشترشان در خدمت شرکت‌های آمریکایی هستند، تنها نسخه همتای چند روت DNS در داخل ایران موجود بوده که اکنون این داده‌ها نزد شرکت‌های آسیاتک و ارتباطات زیرساخت می‌باشد.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص کیفیت میرورها گفت که تأثیر چندانی در سرعت اینترنت ندارد و خدمات سرورهای دامنه مکانیسم کشینگ سبب افزایش سرعت پاسخ‌دهی می‌گردد، به این دلیل که در مکانیسم موجود تلاش می‌شود تا سوالات تکراری دامنه‌ها به حداقل برسد، در این صورت سرعت پاسخ‌دهی افزایش پیدا می‌کند.

منبع: پیوست

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array